Ett steg i rätt riktning för DIF efter kryss mot Varberg

Degerfors var på god väg att ta en efterlängtad trepoängare hemma mot Varberg, men ett oväntat avslut, och mål, gjorde att man till slut delade på poängen med hallänningarna. Matchen slutade 1–1 på Stora Valla.

Ett kryss som gav blandade känslor i Degerforslägret.

– Det är en okej poäng. Vi möter ett svårspelat lag, på en svårspelad plan och alla dom bitarna, men när man har en ledning och inte kan hålla den, då är det klart att man inte kan känna sig helnöjd, säger DIF-tränaren Andreas Holmberg.

Samtidigt raderade Degerfors bort förlusttrenden.

– Vilket vi får ta med oss. Även om det är chanser åt båda hållen tycker jag nånstans att det är ett fall framåt för oss och att vi vinner matchen på pluspoäng. Vi tar tag i det från start och tar även ledningen. Det är en jämn fotbollsmatch, men vi var lite stukade från de tidigare förlusterna, det går inte att komma ifrån. Utan det så tror jag vi hade vunnit den här matchen, säger Holmberg och fortsätter:

– Jag hoppas den är poängen ger oss en bättre känsla och att vi förstår att vi är ett bra fotbollslag. När vi gör det vi ska så kommer vi ta våra poäng.

Degerfors gjorde 1–0 i den 58:e minuten. Målskytt, som så många gånger förr på Stora Valla, var Victor Edvardsen. Det var hans sjunde fullträff i årets allsvenska. Han slog bollen i djupled på Gustav Granath, som hittade en stormades Edvardsen i ett tillbakaspel och den notoriske målskytten slog till på ett tillslag.

Där och då handlade det mycket om Degerfors, som lyfta av målet, kontrollerade matchen under en period och såg ut att gå mot tre poäng. Men i den 77:e minuten höll sig Varbegs Tashreeq Matthews framme på ett inlägg – och kvitterade efter att bollen tagit på knät och bröstkorgen. Det såg inte helt medvetet ut, men bollen styrdes mot mål och förbi Diawara i DIF-målet.

Bägge lagen hade sedan chanser i slutet att avgöra matchen, men stolpar och motståndare hamnade i vägen.

– Det varierade vädret gjorde det svårspelat, men det var naturligtvis lika för båda lagen, säger Holmberg om ovädret som drog in över Stora Valla.

Degerfors har efter 13 spelade omgångar håvat in 15 poäng. Nästa möjlighet till att utöka den skörden sker mot Elfsborg, nästa söndag, 8 augusti.

Startelva mot Varberg:

Ismael Diawara

Sebastian Ohlsson – Oliver Ekroth – Daniel Janevski

Abdelrahman Saidi – Christos Gravius – Adam Carlén – Gustav Granath

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Sargon Abraham

Byten:

59’ – In: Villiam Dahlström. Ut: Sargon Abraham.

79’ – In: Jonathan Tamimi. Ut: Gustav Granath.

85’ – In: Adhavan Rajamohan. Ut: Johan Bertilsson.

Varningar:

61’ – Christos Gravius (gult kort)