Erik Björndahl lämnar Degerfors IF

Degerfors IF har kommit överens med Örebro SK om en försäljning av Erik Björndahl. Den 29-årige anfallaren gjorde under sina två säsonger i DIF 34 mål på 56 seriematcher.

– Erik har presterat mycket bra hos oss och vi är tacksamma för den här tiden. Vi önskar honom lycka till, säger Degerfors sportchef Patrik Werner.

Björndahl kom till Degerfors från BK Forward inför säsongen 2018. Han hade då gjort ett längre provspel där det bland annat blev två mål i träningsmatchen mot Carlstad United. 1 april samma år Superettandebuterade Erik i ”bortamatchen” mot Östers IF på Borås Arena. Efter 71 minuter ersatte han Alexander ”Nutt” Andersson vid ställningen 0-1. Öster vände sedan matchen till 2-1, men på stopptid nickade Björndahl in kvitteringen och räddade en premiärpoäng.

Under fjolårssäsongen vann han skytteligan i Superettan och var därmed en starkt bidragande orsak till att Degerfors slutade femma i tabellen.