Erica Eriksson klar för Degerfors IF

Degerfors IF har gjort klart med Erica Eriksson. Den 31-årige backen kommer senast från Norrstrands IF och kommer nu att stärka upp försvaret när Degerfors kliver in i division 1.

Karlstadtjejen Erica Eriksson är fostrad i Norrstrand men tog klivet till QBIK i tonåren. Efter en tid bar karriären vidare till Mallbacken och spel i Allsvenskan. På senare år har hon representerat moderklubben Norrstrand och är väl bekant med Degerfors IF, då i form av motståndare och seriekonkurrent. Erica är en spelare med mycket rutin och beskriver sig själv som en spelare med bra förståelse för spelet.

– Jag har bra speluppfattning och en fin vänsterfot. Det är väl framför allt det som utmärker mig som fotbollsspelare. Tidigare har jag spelat vänsterback men nu på senare tid har jag sadlat om till mittback.

Hur kommer det sig att det blev Degerfors?

– Jag har spelat i Norrstrand sedan 2016 och när Patrik Werner ringde så kände jag direkt att jag ville komma och testa med Degerfors. Jag gjorde en träning och det kändes jättebra. Allting med laget och det som finns runtomkring känns också bra.

Vilka förväntningar har du på säsongen 2022?

– Jag ser fram emot att få köra i gång. Det ska bli spännande att se hur det går och det är många lag som åker ur i år när seriesystemet görs om, men jag tror att vi ska klara av att hålla oss kvar.

Sportchef Sarah Bergman är nöjd med rekryteringen av Erica Eriksson.

– Erica är en löpstark spelare med en mycket fin vänsterfot. Hon kan användas på flera olika positioner, vilket ger ytterligare bredd till en redan nu spännande trupp. Erica är en spelare som spelat högt uppe i seriesystemet och hennes erfarenheter kommer vi kunna dra stor nytta av.

Välkommen till Degerfors IF, Erica Eriksson!