Efterlängtad seger mot Kalmar

Det blev ett efterlängtat vulkanutbrott på Stora Valla när Degerfors IF besegrade Kalmar FF inför en kokande hemmapublik. Rasmus Örqvist fick i sin nygamla roll som 10:a, göra sitt första mål i ”Rö’vitt”, efter att Omar Faraj erövrat bollen på offensiv planhalva och spelat in den till Dijan Vukojevic som assisterade till målet. Örqvist skulle sedan betala tillbaka genom att vackert assistera Vukojevic, som kunde sätta bollen i nät för andra matchen i rad. Kalmar pressade på i slutet av matchen, men lyckades inte kvittera. Matchen slutade 2-1 till Degerfors, som inkasserade säsongens tredje vinst.

Nyckelhändelser

4′ Kalmars Simon Skrabb med farligt avslut som räddas av Alfie Whiteman.

6′ Mål! Rasmus Örqvist sätter bollen i nät. Omar Faraj står för förarbetet och Dijan Vukojevic för assisten. 1-0 till Degerfors.

12′ Riktigt nära 2-0 när Gustaf Lagerbielke nickar bollen en millimeter utanför.

26′ Kalmars Romario Pereira Sipiao fäller Omar Faraj och blir varnad.

34′ Omar Faraj är mycket nära att sätta 2-0 men Friedrich i Kalmar-målet gör en jätteräddning.

45′ Oliver Berg kvitterar för Kalmar precis innan halvtidsvilan. 1-1.

Andra halvlek

48′ Kalmars Romario med ett lurigt skott som räddas av Whiteman.

53′ Elyas Bouzaiene med fint inlägg till Vukojevic som nickar bollen precis utanför.

55′ Kalmars Axel Lindahl med skott över.

61′ Vukojevic med skott precis utanför stolpen.

63′ Mål! Dijan Vukojevic sätter bollen i nät vackert framspelad av Rasmus Örqvist. 2-1!

69′ Kalmars Simon Skrabb varnas efter att ha sparkat omkull en vattenhink vid sidlinjen.

73′ Degerfors gör sitt första byte när Diego Campos ersätter Dijan Vukojevic.

74′ Adam Carlén brottar ner Kalmars Oliver Berg och får syna det gula kortet.

76′ Kalmars Nahom Girmai Netabay gör ner Diego Campos och varnas.

77′ Diego Campos med fin frispark på mål.

84′ Kalmar oroväckande nära en kvittering när Diouf når ett inlägg. Bollen precis utanför.

85′ Dubbelbyte i Degerfors. Örqvist och Salmon ut, Rajamohan och Bertilsson in.

90′ Degerfors gör dubbelbyte igen. Elyas Bouzaiene och Omar Faraj ut. Daniel Krezic och Albin Mörfelt in.

90+4′ Alfie Whiteman tar lite väl god tid på sig med bollen och blir varnad.

Tränarens kommentar

Se presskonferensen efter matchen nedan.

Laguppställning (3-5-2)

Alfie Whiteman – Gustav Granath, Gustaf Lagerbielke, Sebastian Ohlsson – Erik Lindell, Adam Carlén, Rasmus Örqvist, Justin Salmon, Elyas Bouzaiene – Omar Faraj, Dijan Vukojevic.

Bänk: Jeff Gal, Sean Sabetkar, Diego Campos, Johan Bertilsson, Daniel Krezic, Albin Mörfelt, Adhavan Rajamohan.

Domare: Glenn Nyberg

Publik: 4 530