Efter storsegern – damerna laddar om för tuff DM-drabbning

Det är tätt mellan matcherna för Degerfors damer nu. I lördags besegrades Kronans FK. 1-5 i Edane utanför Arvika.

– En överlägsen, outstanding insats av DIF Dam. Jamie Tiuraniemi hade ”Sigges cirkus” ute på kanten första kvarten. Det var stabilt, fläckfritt och närmare 1-10 än 2-5, säger tränare Yrjö Toivonen.

Nu ska laget, Toivonen och hans tränarkollega Patrik Werner ladda om för en ny utmaning. Imorgon, tisdag, är det dags för DM. Norrstrands IF kommer till Valla.

– Norrstrand spelar i division 2 (en serie högre än DIF). Vi har mött dem två gånger. Förra året förlorade vi mot dem i DM. I år mötte vi dem i en träningsmatch och förlorade även då. Det är ett bra lag och det kommer krävas en topprestation från vår sida, men vi ska försöka. Om vi vinner får vi möta Rävåsen. Det vore kul. Vi behöver ställas mot bra motstånd eftersom man blir bättre av att göra det, säger Patrik Werner.

Ni har ju börjat anpassa er till ett högre tempo och att kunna leverera resultat i det.

– Ja, de senaste matcherna har vi varit det bättre laget. Det var när vi mötte Arvika i serien som vi inte riktigt var beredda på vad som väntade. Det var synd att vi mötte dem i första matchen.

Vad blir nyckeln till framgång mot ett på pappret starkare Norrstrand?

– När man möter bra lag är det viktigt att det egna laget sitter ihop. Vi får inte vara utspridda. Sedan gäller det att välja om man ska gå högt eller ligga lite lägre. Det viktigaste är att de inte får ytor. Det har vi märkt när vi mött dem tidigare. Norrstrand är ett bollskickligt lag med bra spelare och det krävs något extra för att vi ska kunna utmana dem.

Matchen mellan Degerfors IF och Norrstrands IF drar i gång klockan 19:00.