Efter segern mot VSK – nu leder DIF superettan med åtta poäng

Degerfors herrar vann igen och leder nu superettan med rejäl marginal. Efter 4-1 hemma mot Västerås SK är det inte mindre än åtta poäng ner till andraplatsen.

Till en början var det dock inte mycket som gick Degerfors väg. Spelet hackade betänkligt och gästerna tog ledningen redan efter 12 minuter.

Inledningen av den här matchen fick dig att tänka på Aston Villa – Liverpool (7-2). På vilket sätt?

– Västerås försvarade sig bra och var livsfarliga i kontringarna. Vi hamnade i ett lite tokigt läge direkt från start. Vi kom runt mycket på deras högersida, vilket är något vi hade pratat om men sedan hade vi till en början inte riktigt kvaliteten för att få till något bra. Det var inte tillräckligt bra kvalitet på löpningar och passningar in i boxen. Vi hamnade i underläge och det var ett fint mål de gjorde. Då blev det uppförsbacke och vi blev lite stressade under en period. Lite ivriga framåt blandat med att vi gjorde det lite för svårt för oss när Västerås låg samlade och väntade på att kontra. De var skickliga i det och det var då jag fick samma känsla som när jag tittade på Liverpools match. De kändes hyperfarliga så det var viktigt för oss att de inte fick in ett 0-2-mål. Det hade blivit tufft att vända oavsett motstånd, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Sedan hade vi ett jättefint anfall med ett bra avslut av Victor Edvardsen. Viktigt för oss och lite knäckande för Västerås som hade bra energi. Efter en stund gjorde vi 2-1 och ledde helt plötsligt matchen. VSK hade gjort en kanonbra första halvtimme där de hade kämpat och sprungit. Då är det tufft mentalt, tror jag.

Målen kom i 33:e och 39:e matchminuten.

Fina anfall av Degerfors.

– Väldigt fina! Det första målet kom efter att Axel Lindahl tagit sig runt och hittat in till Edvardsen som drog iväg ett svårt avslut. Fint mål. 2-1 gjorde Axel själv efter att Villiam Dahlström spelat fram fint. Vi kombinationsspelade på andra kanten. Villiam spelade också fram till 3-1. Christos Gravius fyllde på i boxen. Försvaret tappade bort honom och han fick till ett bra avslut.

Gravius mål gjordes i minut 43.

–  Västerås kom ut med energi i den andra halvleken och gav det en chans. Vi visste att de skulle chansa lite mer. Det var så de kom ikapp Jönköping i förra matchen. Men vi är även skickliga på kontringsspel, när vi ställer om och får lite ytor. Vi gjorde ett fint kontringsmål där Edvardsen bröt in och lugnt placerade bollen vid bortre stolpen (57 minuter spelade). Där vann vi matchen. De sista 20 minuterna hade inte VSK energi att genomföra någon riktig forcering och vi var inte helt bestämda i alla delar av spelet. Vi skulle kanske kunna ha gjort något mer mål och gav bort någon halvchans här och där, men sammantaget var det en väl genomförd match.

Vid sidan av det sportsliga var det lite speciella förutsättningar runt den här matchen. ”Tro på det”-matchen. Ni visste att klubben fått in 1,6 miljoner kronor. Hur var det att gå in i matchen med den vetskapen?

– Det betyder jättemycket med alla som har stöttat. Det är det här som gör att vi håller på. Att det finns ett intresse och att folk bryr sig. När vi inte kan ha folk på plats för att stötta oss under matcherna känner man en oerhörd tacksamhet och stolthet från föreningens sida när vi får det här stödet från hela Sverige. Det är bara fantastiskt.

Inför matchen sa du att ni inte får titta för mycket på text-tv, sidan 345. Är du inte lite sugen på att gå hem och kolla på 345 nu?

– Jo, det är klart man är det! Men det får bli en snabbtitt och sedan får man bläddra vidare bland sidorna där. Imorgon ska vi analysera färdigt den här matchen, därefter blir det en lättare träning och sedan blickar vi vidare mot mötet med Brage på lördag. Det blir en tuff nöt att knäcka.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

70 minuter: Marcus Astvald ersatte Axel Lindahl, Jacob Ortmark ersatte Victor Edvardsen och Ferhad Ayaz ersatte Christos Gravius.

83 minuter: Christoffer Wiktorsson ersatte Sebastian Ohlsson och José Segura Bonilla ersatte Johan Bertilsson.