Edvardsens klassmål bakom Degerforsknall

På måndagskvällen var det dags igen för en ny uppvisning av Victor Edvardsen på Stora Valla. Med två klassmål sänkte han guldkanditaten AIK och gav Degerfors ytterst viktiga poäng i bottenstriden.

Degerfors kom till matchen med en dyster trend och fem raka förluster, dock kändes det som om någonting låg i luften efter två fina prestationer mot Sirius och Djurgården, som retfullt inte genererade i några poäng.

Och jodå, det tog bara två minuter för Degerfors mot AIK att spräcka målnollan. Axel Lindahl bröt AIK:s uppspel, och via Abdelrahman Saidi hamnade bollen på Edvardsens fötter. Skyttekungen tog ett snabbt steg in banan och skickade en mäktig projektil rakt upp i nättaket.

Matchen böljade länge fram och tillbaka, och bägge lagen hade goda chanser att göra matchens nästa mål. Erik Lindells volley smet precis utanför och Saidi fick inte till avslutet på sitt friläge. AIK tryckte på och startade den andra halvleken aggressivt, men på en kontring ökade Edvardsen på till 2–0. Och det var ännu en gång ett vackert fotbollsmål. Oliver Ekroth lyfte en långboll som DIF-anfallaren plockade ned i hög hastighet, rundade AIK-försvararen och för att slutligen placerade bollen i bortre hörnet.

– Jag ser att Per Karlsson (AIK:s försvarare) backar och jag tänker att får jag en bra touch så kommer jag bli fri här. Touchen blev så bra som den kan bli och jag hittar den lilla luckan som krävs för att den ska gå. Ett fint mål – igen, ler Victor Edvardsen.

Aktionen blev matchavgörande och det var hans elfte mål för säsongen. Han är nu tvåa i skytteligan och ett mål efter IFK Norrköpings Samuel Adegbenro.

Skytteligan – är det något du tror att du kan vinna?

– Det är andra bra spelare däruppe, men spelar vi som vi gör i dag, så varför inte? Jag kommer göra så gott jag kan. Jag sa innan säsongen att jag skulle över tio mål och nu är varje mål bara en stor bonus. Som anfallare siktar man på tio mål, oavsett om det är division 2 eller allsvenskan, så det känns bra att ha klarat av den gränsen, säger Edvardsen.

Att vara ett ämne för skyttaliga-segern, med nio omgångar kvar att spela, ser Edvardsen som en fjäder i hatten.

– Det betyder mycket. Det ligger ett hårt jobb bakom och man tränar och offrar mycket i den här branschen som fotbollsspelare. Det ligger mycket hårt jobb bakom och kul att man får utdelning för det.

Edvardsen blev utbytt med drygt tio minuter kvar av ordinarie matchtid och det blev en nervös väntan på slutsignalen på sidlinjen när AIK reducerade i den 90:e minuten.

– Otroligt jobbigt, men jag var helt slut. Jag var alldeles för trött att spela mer, dels med tanke på matchen i onsdags. Det tog både psykiskt och kroppsligt och jag hade bara satt laget i skiten om jag inte orkat springa.

Segern tog er inte över kvalstrecket, men det tajtar till tabellen ännu mer. Vad talar för att Degerfors är på rätt sida när årets allsvenska är över?

– Vi ska ta en match i taget och fokusera på det vi ska göra och inte låta tabellen påverka oss. Nu har vi två viktiga matcher mot Varberg och Halmstad och jobbet ska göras i dom matcherna. Avslutningen är tuff, men vi möter också många tuffa lag på Stora Valla. Och här är vi bra. Jag har sagt att Degerfors ska vara ett allsvenskt lag 2022, det är viktigt för mig, säger Edvardsen.

Det var efteråt en lättad och glad Andreas Holmberg, tränare i Degerfors, som mötte pressen.

– Jag är otroligt nöjd över att vi vinner den här matchen. Vi får ett tidigt mål och vi vet hur viktigt det är att göra första målet i allsvenskan. Det gör att det släpper lite för oss och vi behöver inte spela med kniven-på-strupen som vi behövt göra de tidigare matcherna. Nu satte det istället prägeln i vår favör.

DIF visade prov på stor arbetsmoral och lämnade inte några luckor åt AIK försvarsspelet. Jakob Andersson var en som bidrog till det. Mittfältaren blev nyligen uppflyttad till a-lagsverksamheten och fick nu göra allsvensk debut när han han bytte av Abdelrahman Saidi i slutet på matchen.

– Såklart jättekul och mycket känslor. Jag har inte förväntat mig att spela så mycket i början, men jag tar alla minuter jag får och att få göra det en sån här match när vi vinner med 2–1 – då känns det såklart extrabra, säger Andersson.

Startelva:

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Axel Lindahl – Justin Salmon – Christos Gravius – Erik Lindell

Abdelrahman Saidi – Victor Edvardsen – Nikola Đurđić

Byten:

80’ – In: Jakob Andersson, Villiam Dahlström. Ut: Abdelrahman Saidi, Victor Edvardsen.

88’ – In: Johan Bertilsson. Ut: Justin Salmon.

Varningar:

Gula kort: Sean Sabetkar, Nikola Đurđić.