Edvardsen målskytt när herrarna kryssade mot Blåvitt

Degerfors herrar fick under tisdagseftermiddagen med sig ett 2-2-resultat från träningsmatchen mot IFK Göteborg på Valhalla IP. Rödvitts mål gjordes av Victor Edvardsen. Det första, i 49:e minuten, kom efter att Erik Lindell spelade in bollen från sin högerkant varpå Edvardsen, i närheten av straffpunkten, bredsidade bollen vidare in i mål. Tio minuter senare tappade Blåvitt bollen långt nere på egen planhalva. Edvardsen kombinerade elegant med Bertilsson och fick till ett okej avslut som precis hittade förbi målvakten.

IFK Göteborg hämtade upp underläget i matchens slutskede. 1-2 kom i 85:e minuten och kvitteringsmålet satte hemmalaget tre minuter senare.

– En bra insats från vår sida. Bra att vi kunde stå upp och göra det vi hade förhoppningar om att kunna göra med matchen. Vi kunde föra matchen trots att det var på bortaplan mot en tuff motståndare. Det fanns många saker som var glädjande, säger tränare Tobias Solberg.

Precis som i matchen mot Örebro SK skapade ni otäckt många chanser och borde kanske ha gjort fler mål. Vad tänker du om att ni kommer till så många lägen?

– Jättebra. Sedan ska vi givetvis förvalta dem. Jag hoppas att vi fortsätter på den vägen. Sedan kan vi kanske inte räkna med att skapa jättemånga chanser mot alla lag och då gäller det att vi är effektiva. Men det första steget är att skapa chanser och den biten är jag supernöjd med.

Ser man på matchen i stort var det, som du sa, en väldigt bra insats från Degerfors sida. Ni åkte dock på ett par riktiga chock-kontringar. Vad hände i de där situationerna?

– Några av deras farligaste lägen kom efter våra offensiva hörnor. Vi hamnade lite fel i balansen och behöver titta på det. En dålig hörna ska inte behöva resultera i ett farligt läge för motståndaren. Det handlar om att stoppa det genom att ta en frispark, få iväg bollen eller om att ändra sättet vi balanserar oss kring straffpunkten. Vi måste göra rätt saker, för det går fort och vi hade kunnat åka på något baklängesmål där. Nicklas Maripuu gjorde ett bra jobb och kunde störa tillräckligt i samband med det andra läget, men det är för bra lägen att bjuda på när tanken är att vi själva ska ha en målchans.

På tal om Maripuu; en spelare som imponerade i matchen, eller hur?

– Helt klart! Alla stod för bra insatser men Nicklas stack ut. Han visade att han klarar av den här nivån på ett bra sätt. Han bidrar med sina egenskaper. Är bolltrygg och har fysiken. Han gjorde en jättefin match.

Victor Edvardsen fick göra två mål mot ”sitt” IFK Göteborg. Vad säger du om det?

– Kul för Victor. Det syntes att han var taggad på att spela den här matchen. Sedan måste han vara taggad oavsett vilka vi ska spela mot, men det är väl roligt att få komma tillbaka till sin gamla klubb och visa att det finns andra vägar till att bli duktig.

Klubbens senaste nyförvärv, ”Abdo” Saidi, fick spela under de sista tjugo minuterna.

Nästa träningsmatch spelas redan på lördag då superettanlaget IK Brage kommer till Värmland. Med anledning av den rådande pandemin vill vi från klubbens sida uppmana alla supportrar att undvika att samlas vid Stora Valla och istället se matchen på Discovery+.

Startelva och byten

Jeff Gal

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Nicklas Maripuu – Ferhad Ayaz