DIF tog inte chansen borta mot Lysvik

Degerfors IF:s damer åkte på ett nytt nederlag i helgen. Lysvik, i botten av tabellen, spelar för att hålla sig kvar i damtvåan och krigade till sig segern. Hemmalaget vann med 2-1 (2-0) och Degerfors enda mål gjordes av Rosie Orr på straff.

– Vi gör en urusel första halvlek och ger dom ett handikapp på två mål, kan man säga. Vi ändrar litegrann i den andra halvleken och får in en reduceringsboll. Det är en halvtimme kvar att jaga på kvitteringen, men vi skapar bara några småchanser förutom på den sista hörnan där vi nästan får in 2-2, kommenterar Yrjö Toivonen, tränare i Degerfors IF.

Motivation slog klass under lördagseftermiddagen. Offensivt balanserade Degerfors hade ännu en gång bekymmer med ett försvarsinriktat motstånd och kom inte riktigt åt Lysvik, särskilt i den första halvleken.

– Vi är riktigt offensiva och har snabba spelare där fram, men vi kommer inte bakom på samma sätt när motståndarna ställer upp så lågt.

Degerfors hade chansen att få kontakt med Norrstrand IF igen i tabellen, men förlusten gör att man fortsatt fem poäng bakom med fyra matcher kvar att spela.

– Det fanns en bra chans att närma sig, och det finns matcher vi skulle ha vunnit, men sån är idrotten. Vi kommer må bra av en säsong till i tvåan. Vi är trots allt nykomlingar och behöver lära oss att spela i tvåan, det går att inte att vinna med 5-0 eller 8-0 i varje match som det gjorde i tidigare divisioner. Här är varje fotbollsmatch viktig och mentalt är vi fortfarande alldeles för ojämna, säger Toivonen.