DIF tappade segern sent

Efter fyra raka segrar fick Degerfors IF nöja sig med oavgjort mot Örgryte IS på Gamla Ullevi i Göteborg. ÖIS var långa stunder det bättre laget, men DIF tog ledningen efter 50 minuter. Ett drömmål av Christos Gravius som fick perfekt träff en bit utanför straffområdet. Under matchens sista tredjedel pressade Örgryte Degerfors mer och mer, och i slutminuterna satte Aílton kvitteringsmålet. Snöpligt, men inte helt orättvist.

ÖIS hade ett par riktigt farliga chanser som mycket väl kunde ha resulterat i mål. Daniel Janevski fick rensa undan en boll på mållinjen redan efter elva minuter och Jeff Gal tvingades till en jätteräddning på en nick efter 69 minuter.

– En poäng var rättvist. Vi hade också väldigt många möjligheter. Bertilsson med en nick i den första halvleken och en till chans i den andra halvleken. Sedan hade vi många halvchanser där vi kom tre mot två. Victor Edvardsen kom en mot en med deras ytterback. Vid något tillfälle kom han fri, säger tränare Andreas Holmberg.

Hur ser du på er insats?

– Inte tillräckligt bra. Vår prestation skulle ha varit några snäpp bättre. Det tog ungefär 30 minuter innan vi vaknade ordentligt och började springa bakom deras backlinje. När vi började med det började vi också skapa målchanser, men det var för sent. Vi slarvade bort 30 minuter av den första halvleken. I den andra halvleken tycker jag att vi började väldigt bra. Efter att vi gjort 0-1 fortsatte vi ganska bra, men runt minut 60 tog de över matchbilden. Vi slarvade väldigt mycket i vårt passningsspel och det gjorde att ÖIS fick en bra period. Vi hade några omställningslägen som vi borde ha hanterat bättre men Örgryte förtjänade kvitteringen.

Även om det inte blev någon femte raka seger är ni fortsatt obesegrade under en längre period. Vad gör att ni är så svåra att slå även i en match där allt inte fungerar?

– Att vi i grunden har ett bra försvarsspel men också ett väldigt bra anfallsspel. Vi är väldigt skickliga på att hålla i bollen så att motståndarna inte får ha den så mycket. Det gör att vi blir svåra att göra mål på.

Nästa match spelas på onsdag då Östers IF kommer till Stora Valla.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Axel Lindahl – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Gustav Granath

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

66 minuter: Adam Carlén ersatte Christos Gravius och Erik Lindell ersatte Axel Lindahl.

78 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen och Marcus Astvald ersatte Villiam Dahlström.