DIF straffade Häcken: ”Bästa segern på mycket länge”

Inför matchen var det Häcken som var det formstarka laget av dem båda – men Degerfors visade att fotboll är färskvara när man hemma på Stora Valla chockade Häcken med 3–0.

DIF satte full fart från avspark och när speedkulan Anton Kralj revs ned av Häcken-målvakten Peter Abrahamsson tilldelades Degerfors straff. Johan Bertilsson slog kyligt in 1–0 och stärkta av det tidiga ledningsmålet fortsatte man att skölja över Häcken.

Abdelrahman Saidi utökade DIF:s ledning en bit in på den första halvleken. Rödvitt höll kvar den offensiva pressen efter en hörnvariant och Sebastian Ohlsson fick läge att testa utifrån boxen. Bollen träffade Saidi som behärskat tog ner bollen och laddade in 2–0 i det bortre hörnet.

På tilläggstid var det dags igen. Den här gången var det Johan Bertilsson som knuffades ner i straffområdet och turen gick över till Victor Edvardsen som prickade in 3–0 från elvameterspunkten.

Det var en rivstart på matchen som Häcken aldrig hämtade sig ifrån och Degerfors, som inte hade vunnit på fem matcher, styrde även den andra halvleken och färdades tryggt mot tre efterlängtade poäng.

– Tre poäng och en prestation som är bra. Det känns underbart. Vi spelade som ett lag idag och lite mer rejält mot tidigare matcher. Då har vi satt oss i egna problem, men nu är det lite mer moget och rejält, säger Degerforsanfallaren Johan Bertilsson efter trendbrottet och fortsätter:

– Vi började i rätt ände och jobbade hårt i duellerna. Sen var vi mer varierande med bollen. Hur nöjda, eller missnöjda, Häcken är med sin match vet jag inte, men vi gör en klart mycket bättre än på slutet. Vi visar vad vi kan.

Ni får inte bara er första straff för säsongen, utan två. Vad säger du om straffsituationerna och den ”strafftorka” som varit?

– Jag tycker det är två ganska klara straffar. Anton (Kralj) får en touch, medan jag själv får en bra passning i djupled och när jag ska ta emot bollen kommer en smäll i ryggen. Tidigare har man känt att man inte fått med sig liknande situationer, jag tycker bland annat jag skulle haft en straff mot Varberg. Skönt att vi fick med oss det nu men också att vi skapar mycket chanser i övrigt, säger Bertilsson.

– Det var roligt att spela i dag och vi tar även tre mycket sköna poäng. Den bästa segern på mycket länge och den var viktig på så många sätt.

Du kliver in och sätter den första straffen och ett uttryck är att så länge man inte missar så får man fortsätta att slå straffarna, men den andra gick till Edvardsen. Hur gick snacket mellan er?

– Vi har ingen rangordning på vem som ska ta straffarna, det finns bara några namn på listan. ”Eddy” frågade om jag vill ta den första och ville sedan ta den andra. Det tyckte jag var okej. Båda blev mål och det var det viktigaste, säger Bertilsson.

Det var ett tag sedan du gjorde mål (borta mot IFK Göteborg). Vad betyder det att hamna i målprotokollet igen?

– Skönt att göra mål, men jag fokuserar på prestationen. Jag har haft det svårt att vara delaktig i spelet och inte på det sättet som jag vill vara även om jag gjort det jag kan. Men nu är jag betydligt mer delaktig och det blir både roligare för mig och bättre för laget.

Att du blev mer delaktig, beror på den egna insatsen eller sättet ni väljer att spela på?

– Jag tror det är en kombination, men vi utnyttjar djupledsspelet bättre och går mer rakt på mål. Jag löper en del där och då får vi bättre användning av mig. För egen del var det kul att spela idag.

Samma glädje kände förmodligen Jeff Gal. Han har varit andremålvakt bakom Ismael Diawara, men efter försäljningen till Malmö FF fick han åter igen chansen mellan stolparna – med gjorde det med bravur.

DIF hade innan matchen släppt in 16 mål på de fem senaste matcherna, men spikade den här gången igen.

– Spelar han så här är övertygande, då spelar Jeff. Vi har stort förtroende för honom, säger DIF-tränaren Tobias Solberg som annars vill hylla kollektivtet.

– Det är laget som ska framhållas. Tidigare har vi spretat lite som lag och inte hängt ihop i det vi vill göra. Nu gjorde vi samma saker och jobbade hårt för varandra.

Mål, Degerfors: Johan Bertilsson, Abdelrahman Saidi, Victor Edvardsen.

Startelvan:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Sean Sabetkar – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

Byten:

78′ – In: Axel Lindahl, Sargon Abraham. Ut: Abdelrahman Saidi, Johan Bertilsson.

86′ – In: Villiam Dahlström. Ut: Gustav Granath.

90+1′ – In: Adhavan Rajamohan. Ut: Victor Edvardsen.