DIF slog Brage: ”Vi ska försöka ha någonting att spela för i den sista omgången”

Degerfors har hållit nollan tre gånger division 2 Västra Svealand. Två av dem är mot Brage.  DIF drog åter igen det längsta strået när lagen drabbades samman i Borlänge.

Jessica Karlsson blev segerskytt när hon prickade rätt, på nära håll, i den 13:e minuten – vilket också blev det enda målet i matchen.

– Brage är ett sånt lag som passar oss bra att möta. De hade mycket boll, men jag tycker vi hela tiden hade bra kontroll på dem. De får inte till de riktigt heta målchanserna på oss. Vi är trygga i vårt försvarsspel, och ja, det känns som sagt bra när vi möter dom, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Precis som för herrarna har damerna lagt fokus på att förbättra försvarsspelet och nollan mot Brage är ett skönt kvitto på det jobbet man lagt ned.

– Så är det ju. Ofta petar vi in någon boll, men har läckt lite för mycket bakåt. Vi vet att vi gör mål, men släpper in lite för mycket och det gör att vi ligger där vi ligger i tabellen. Men nu ska vi slutföra det här på bästa sätt.

När DIF förlorade tre raka matcher (mot Säffle, Norrstrand och Lysvik) verkade loppet kört om tredjeplatsen. Men än är det inte över, även om DIF inte har oddsen på sin sida. Norrstrand har dock ett tufft schema kvar med Brage och Hertzöga, och skulle DIF få hjälp av Brage i nästa omgång, samtidigt som Rödvitt slår seriesuvränen Hertzöga, kan man faktiskt nå den åtråvärda kvalplatsen.

– Det är inte lätt att slå Hertzöga. De är mycket bättre än oss, så det krävs en riktig topprestation på varje spelare för att vi ska ha en chans. Men vi ska göra allt vad vi kan för att försöka ha någonting att spela för i den sista omgången, säger Werner och fortsätter:

– När vi är bra, då är vi bra – men vi måste kunna hålla den nivån i 90 minuter. Det har vi inte gjort än, men det såg bra ut mot Brage och chansen finns ju.