DIF ska spela på superettans mest utskällda matta: ”Bara att gilla läget”

Redan idag, söndag, påbörjar Degerfors herrar sin resa mot Umeå och måndagskvällens match mot Umeå FC i superettans nittonde omgång. UFC ligger för närvarande på negativ kvalplats men skulle kunna ta sig upp på säker mark vid seger mot Rödvitt.

När lagen ställdes mot varandra på Stora Valla i somras vann DIF med 1-0 efter ett straffmål av Johan Bertilsson.

Om man frånser matchen mot Halmstads BK senast har Umeå FC egentligen inte rasat ihop i en enda match i år. Det är mestadels oavgjort eller uddamålsavgöranden. Samma sak när ni möttes i början av säsongen. Hur ska ni ta er an den här motståndaren?

– Det är ett tufft lag att möta. Senast rann det iväg sent när Halmstad vann med 4-0, men Umeå hade läge att göra 2-1. Det gäller att vi är duktiga i vårt bollinnehav, har tålamod och flyttar motståndarna. Att vi skapar chanser av det sedan, för Umeå lägger mycket fokus på sitt försvarsspel. De är rätt skickliga på det och vill kontra. De har också lite spets framåt. Inte minst nu när de har två vassa forwards i form av Bbakka och Ajeti tillgängliga, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Sedan måste vi som vanligt vara noggranna i vårt försvarsspel. Jobba hårt, vara med direkt. Det kommer krävas mycket av vårt anfallsspel för att vi ska skapa målchanser på dem, för de släpper inte till jättemycket.

Kan du berätta lite mer om de två Umeåspelarna du nämnde nu?

– Bbakka har spelat i Carlstad United så honom har vi lite koll på sedan tidigare. Han är en rörlig, snabb och teknisk forward. Har egentligen det mesta. Ajeti är en målskytt och är stark. Båda är individuellt skickliga. Det gäller att vi är på tårna och kan hantera de här spelarna.

Ni ska spela på Elitfotbollssveriges kanske mest utskällda plan. Har ni förberett laget något särskilt på det?

– Ja, det tog vi tidigt i veckan. Vi vet vad som väntar. Det kommer inte vara någon kanonfin plan. Det är konstgräs och kommer säkert ha sina studsar. Vi är förberedda på det och behöver inte lägga energi på det när vi kommer upp dit. Det är inget vi kan påverka. Sedan är det ju uppenbart att planen inte är omtyckt av de som varit där. Det ligger säkert något i det, men vi ska spela match där oavsett så det är bara att gilla läget.

Eftersom Andreas Holmberg är avstängd ska du leda laget tillsammans med Patrik Werner. Vilken roll kommer han ha?

– Han kommer se matchen med sina ögon och sedan kan vi byta idéer utifrån det, men i grund och botten är det mesta redan gjort. ”Adde” och jag har gjort förberedelserna. Det handlar mer om ifall det skulle hända något drastiskt under matchen. Alltid skönt att ha någon att diskutera med.

Hur ser skade- och sjukdomsläget ut i truppen inför resan?

– Daniel Janevski är sjuk och finns inte med i matchtruppen. Sedan är ju Christos Gravius avstängd. Ferhad Ayaz har tränat två pass med laget och borde kunna vara tillbaka ordentligt mot slutet av nästa vecka. Några som också är skrivna hos andra klubbar har spelat match i helgen och är av den anledningen inte tillgängliga.

Truppen som åker norrut ser därför ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Joel Daniel, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Matchen startar klockan 19:00 och sänds på Dplay.