DIF med uppåtgående formkurva möter Varberg

Jag älskar fotboll och DIF har alltid varit störst i mitt hjärta. När jag var i tidiga tonåren hängde jag på Stora Valla. Ibland inne på arenan, där farfar jobbade som funktionär. Ibland hängde man utanför.

Sent 90-tal åkte man till Nobelstadion för att se KB-DIF. Det var bara degerforsare på de matcherna.

Jag träffade min sambo tidigt 2000-tal. Han kommer från 14 mil bort, men hans morbror hejar förstås på Degerfors IF. Det var meningen att det skulle vara vi.

Jag älskar stämningen när man är på fotboll. Vulkanerna och alla andra som hejar på DIF. Köpa kôrv med bröd i pausen!

Jag är 41 år när vi äntligen är tillbaka i allsvenskan. Jag är 42 år nu och äntligen med i Vulkanerna och får stå och heja och skrika varje match.

Det finns bara ett DIF i Sverige.

Det är nu #bruketvaknar. Vi ska vara kvar i allsvenskan där vi hör hemma.

– Lina Gustafson

Skicka in din #bruketvaknar-berättelse till bruketvaknar@degerforsif.se! Glöm inte att bifoga en bild som illustrerar ditt rödvita liv.

Efter att äntligen ha vunnit igen är det dags för Degerfors herrar att ta sig an nya utmaningar i allsvenskan. Imorgon står Varbergs BoIS, för tillfället på åttonde plats i allsvenskan, för motståndet nere i Halland.

Nu får ni gå in i en match med medvind. Hur känns det?

– Mycket bra. Att vi fick med oss en seger gav oss energi. Jag känner av en positiv energi i gruppen, men det har jag egentligen känt de senaste två, tre veckorna. De senaste prestationerna har höjt lagets energi, säger tränare Andreas Holmberg.

Jämfört med matcherna mot Djurgården och AIK kommer ni kanske få spela fotboll på ett lite annat sätt mot Varberg. Ni kan spela ett annat typ av kontringsspel mot de förstnämnda klubbarna eftersom de kan pressa er på ett annat sätt än vad Varberg kan.

– Vi kommer fortsatt försöka spela på ungefär samma sätt som vi gjort. Börja med vårt försvarsspel och jobba hårt i det. Offensiven kommer. Vi vet vad vi har för kvalitéer där. Vi kommer jobba hårt och då kommer vi ha samma utgångspunkter som vi hade mod Djurgården och AIK. Sedan får vi se hur matchbilden blir. Vi ska se till att vara bra både med och utan boll.

Matchen mot Varberg börjar klockan 15:00 och visas på Discovery+, men det går även att åka med Vulkanerna och stötta laget på plats.

Ni kommer få genomföra matchen utan Nikola Đurđić som är avstängd i ett läge där han verkligen börjat komma i matchform. Vilka övriga spelare saknas inför helgen?

– Vi ska inte sticka under stol med att Christos Gravius kommer vara borta, för det har redan stått i lokaltidningen. Kralj, Granath och Maripuu är också borta, säger Holmberg.

Både Gravius och Đurđić har ju varit bärande spelare de senaste matcherna. Vad kommer avsaknaden av dem att innebära?

– Det är två duktiga spelare och självklart blir det märkbara tapp för oss, men precis som vi har pratat om hela året så har vi en bred trupp. Det är bara att ge andra möjligheten att visa upp sig. Jag är inte orolig.

Justin Salmon var en av spelarna som visade upp sig mot AIK senast. Hur tycker du att det gick för honom?

– En väldigt bra match. Det var jätteimponerande av honom, inte minst med tanke på att det blott var hans andra match från start, att komma in i ett så viktigt skede och prestera på den nivå han gjorde. Det visar vilken typ av spelare han är.

1-1 mot Varberg hemma på Valla för inte allt för länge sedan. Vad ska ni göra annorlunda nu för att få med er alla tre poäng?

– När det gäller vårt försvarsspel behöver vi stänga ordentligt. Blocka deras inlägg. De är farliga där då de fyller på mycket i boxen. Det var på det sättet de till slut gjorde mål. Vi behöver vara noggrannare på den fronten. Om vi talar om anfallsspelet behöver vi vara rörligare än vad vi var i den matchen. Då tvingar vi Varberg att röra sig i sitt försvarsspel och i så fall tror jag att vi kommer hitta ännu fler ytor på planen.

Holmberg och Solberg har tagit ut följande matchtrupp:

Alfie Whiteman, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Jakob Andersson, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal