DIF lämnade kvalplatsen – slog Halmstad inför fullsatt Stora Valla

Degerfors skuttar upp i tabellen – bort från kvalplatsen.

Det efter att man besegrat Halmstad med 2–1, i en match med många ingredienser:

Publiken!

5 148 personer på Stora Valla. Det är en väldigt vacker siffra som hördes och kändes på arenan.

Och Villiam Dahlströms succématch. Och hur Degerfors orkade hålla undan för ett offensivt Halmstad i andra halvleken. Bland annat gjorde Oliver Ekroth en ”dubbelräddning” med fötterna på mållinjen och den här gången var det ett DIF som hade marginalerna på sin sida.

När domaren blåste av matchen var det en förlösande glädje i DIF-lägret efter att man tagit tre viktiga poäng i striden om nytt allsvenskt kontrakt. På Stora Valla är man svårslagna.

– Det är en jäkla skillnad att få 2–1 hemma mot en bottenkonkurrent än att vi åker på ett mål i slutet och kryssar. Det var många som var lättade och glada. Det var viktigt, det är bara att kolla på tabellen. Det ser bättre ut idag än vad det gjorde igår, säger Villiam Dahlström.

Det var hans andra match från start i år, och för Dahlströms del har säsongen mest handlat om kortare inhopp. Men med Victor Edvardsen avstängd klev Dahlström in i startelvan igen – och gjorde det med bravur. Han fixade en tidig straff åt DIF, som slogs in av Johan Bertilsson, och stannade i händelsernas centrum när han själv rakade in 2–1 i den första halvleken efter ett inspel av Erik Lindell. Dahlström visade vilken kraft han besitter i boxen.

– Det är skönt att när man spelar, så presterar man, och det är en skillnad på att starta och få sätta sin egen prägel än komma in i en match som redan är satt. Så självklart, det känns väldigt bra nu, säger Dahlström.

Hans mål kan visa sig vara otroligt viktigt när säsongen summeras.

– Det kan mycket väl vara det viktigaste målet jag har gjort, jag har inte tänkt så långt än. Men om det är skillnaden mellan att åka ur eller inte, så absolut – det kan vara mitt viktigaste mål i karriären. Men jag känner mig inte klar utan vill bidra mer av det som är kvar på säsongen, säger Dahlström och fortsätter:

– Nu hoppas jag att jag visade att jag ska spela. Det är vad jag tar med mig från den här matchen.

Du fick en tuff start på säsongen när du skadade dig redan i den andra omgången mot Kalmar. Hur har det påverkat dig?

– Jag trodde först att hela säsongen skulle vara förstörd, men så kändes det hoppfullt när det blev en kortare prognos. Men andra kom igång medan jag försökte komma tillbaka och det var inte till min fördel, men man får köpa det nånstans. Det är en tuff konkurrenssituation och man får vara professionell och ta chansen när den väl kommer, även om det kan ta lång tid emellan.

Degerfors gjorde åter igen en stabil insats. Halmstad kvitterade med ett fantastiskt fint frisparksmål, slagen av Amir Al-Ammari, men hemmalaget tog tillbaka kommandot när Dahlström satte 2–1. Bägge lagen hade fina möjligheter att göra fler mål i matchen, men närmast var förmodligen Halmstad i slutet. Alfie Whiteman kom ut stort på tilläggstid och dessförinnan hade Oliver Ekroth räddat bollen på mållinjen.

Degerfors redde alltså ut stormen och nu är man på rätt sida om kvalstrecket med sju omgångar kvar att spela.

Årets Degerfors har varit väldigt upp och ned och nu har ni vänt på ytterligare en formsvacka. Vad är det ni framförallt justerat på slutet?

– Jag skulle säga att vi kanske prioriterat defensiven på ett annat sätt och blivit lite tuffare – tillbaka till det enkla. Och jag tycker att vi släpper till mindre chanser än vad vi gjorde under en period, säger Dahlström.

Det är ett gott Degerforstecken inför fortsättningen.

Startelva

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Abdelrahman Saidi – Villiam Dahlström – Johan Berilsson

Byten:

76′ – In: Justin Salmon, Jonathan Tamimi. Ut: Axel Lindahl, Villiam Dahlström.

88′ – In: Adhavan Rajamohan. Ut: Johan Bertilsson.

90+6′ – In: Gustav Granath. Ut: Abdelrahman Saidi.

Varningar:

Gult kort: Johan Bertilsson, Adhavan Rajamohan.

Publiksiffra: 5 148