Damerna klara för kval – efter bättre målskillnad

Degerfors damer är klara för division 1-kval!

Inför den sista omgången låg man efter Norrstrand – men efter ett nervkittlande avslut kunde man gå på om målskillnad. Degerfors bortaslog Malung med 4-0, samtidigt som Norrstrand kammade noll mot seriesuveränen Hertzöga.

DIF var alltså beroende av ett annat resultat skulle gå deras väg och man fick tidiga rapporter från Ilanda IP att det skulle bli svårt. Norrstrand tog nämligen ledningen mot Hertzöga efter bara tre minuters spel och ökade sedan på till 2-0 tio minuter senare.

DIF:s tränarstab följde utvecklingen samtidigt som den egna matchen pågick.

– Vi hade koll på Hertzöga-Norrstrand, men våra spelare visste ingenting – vi kunde ändå bara påverka vår egna match, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Då krävdes det att man skulle vinna med minst tre bollar för att ta sig förbi Norrstrand i tabellen och nå kvalplatsen – förutsatt att Norrstrand förlorade mot Hertzöga.

Tiden höll dock på att rinna ifrån DIF som ledde med 2-0, men då valde man att flytta upp Jessica Karlsson för att gå på mer offensiv – och i den 77:e spelminuten träffade Karlsson rätt. Emelia Dahlström prickade sedan in 4-0 i slutskedet och DIF hade definitivt gjort sitt.

– Då får vi reda på att Hertzöga hade gjort 3-2 och vunnit matchen. Då tog vi ner styrkorna lite för att spela på resultatet, eftersom deras match var klar före vår. Vi sa fortfarande ingenting, men jag tror alla spelare märkte på hur vi skrek vad som var på väg att hända, skrattar Werner.

Efter ett stort drama kunde DIF säkra kvalplatsen till division 1.

– Det känns skönt och välförtjänt att vi tog tredjeplatsen till sist. Vi har slarvat lite tidigare och haft motstuds. Men nu var det äntligen medstuds!

Handen på hjärtat – trodde du på det här när säsongen startade, att ni som nykomling skulle sluta trea och få kvala uppåt?

– Jag visste att Hertzöga skulle bli tuffa, men även att Säffle som åkte ut skulle vara bra, men bakom dom kändes det lite mer öppet. Sen får man vara ärlig och säga att man inte visste mycket om damfotbollen. Allt var så nytt, och vi nykomlingar trots allt.

För bara två år sedan spelade DIF:s damer i division 4.

– Det är kul att satsningen går så bra, även om det gått fort och föreningen inte riktigt hunnit med. Nu kommer vi dessutom gå in ett tufft och intressant kval som kommer vara nyttigt för allihopa.

Degerfors kommer göra upp med två andra treor från damtvåan: Östertvåla från Uppsala och gotländska P18 IK. Damerna står över till helgen och får vänta in det resultatet innan man vet om den första matchen spelas borta eller hemma. Ett av de tre lagen avancerar till division 1 nästa säsongen.

– Vi vet ingenting om de andra lagen, men vet att det finns höjd i vårt spel. Vi har haft en lite låg lägstanivå emellanåt, men tycker vi börjar hitta rätt i hur vi ska spela.