DIF har klarat sig bra mot Häcken: ”Matchen var en av våra bättre på hemmaplan den här säsongen”

Jag var 8 år när jag såg min första match på Stora Valla. DIF slog AIK med 4-0 och någonstans där började det. De allsvenska 90-talsåren präglades av att slinka in under vändkorsen med en läskback att stå på och halvtidsfika med min pappa, bror och morfar. Hulåns dans framför hörnflaggan när han gjorde sista målet i segern borta mot Västerås (min första bortamatch) är ett minne som etsat sig fast. Året efter gjorde Hulån lite andra saker mot VSK …

Jag var 18 år när DIF efter några minst sagt magra år tog sig till superettan. I några år kunde jag cykla till bortamatcherna mot Ölme på Brovallen.

Jag var 21 år när jag tillsammans med min bror smet iväg 2×45 minuter från vår morbrors bröllop i Björneborg för att något överklädda se DIF slå Ljungskile på Valla. Degraderingen från superettan på Grimsta ett år senare var inte lika rolig att bevittna.

Jag var 32 år när jag överraskades och fick fira min svensexa med seger mot Värnamo på Valla. Hagström var en trevlig prick som guidade runt i Skitiga bullen.

Jag var 34 år och fast i tv-soffan när Degerfors äntligen tog klivet tillbaka till allsvenskan. Som Gävlebo är man lite ensam som DIF-supporter i staden, men som bekant är man aldrig ensam med oss.

– Niklas Rundberg

Har du också en #bruketvaknar-berättelse? Maila till bruketvaknar@degerforsif.se och glöm inte bort att bifoga en bild!

En match återstår innan det är dags för årets sista landslagsuppehåll. Sedan ska allsvenskan avgöras. Det är fyra omgångar kvar och i nuläget är hela sju lag i högsta grad indragna i kampen om att undvika nedflyttningskvalet. Två av lagen möts på Bravida arena, klockan 15:00, under söndagen.

Degerfors IF har 28 poäng och ligger för tillfället på den där kvalplatsen. På tionde plats finns BK Häcken med 32 poäng. Senast Rödvitt mötte laget från Hisingen blev det seger med 3-0.

Häcken saknar Johan Hammar och Gustav Berggren som båda är avstängda.

Vad betyder den där 3-0-segern när ni går in i den här matchen?

– Det var så pass länge sedan så det betyder inte särskilt mycket mer än att vi vet att vi vunnit mot Häcken, vilket vi också gjorde i en träningsmatch inför säsongen. Den allsvenska matchen var en av våra bättre på hemmaplan den här säsongen, men det blir nog ett helt annat Häcken den här gången, på konstgräs dessutom. De är vana vid det och är skickliga på att spela där, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Häcken var ju inför säsongen en guldkandidat men tappade det under de första åtta omgångarna. De har väl hela tiden hoppats att det ska lyfta och de har ju gjort några riktigt bra insatser, men det har gått lite upp och ner när det gäller prestationerna. De strävar efter någon form av stabilitet och vill hitta rätt men har haft en del skadeproblem.

Vad är det förutom underlaget som du tror kommer vara annorlunda den här gången?

– Deras sätt att spela har varierat. De ändrar lite fram och tillbaka när det gäller organisationen. Framförallt är det en bra motståndare och det bygger mycket på deras passningsspel. De är passningsskickliga och är vana vid att få hjälp av snabbheten i underlaget. De har bra spets främst när det gäller spelarna framåt. De har snabba yttrar i Wålemark och Bengtsson, som är duktiga en-mot-en. Jeremejeff har missat de senaste matcherna men har petat in många mål den här säsongen och är en skicklig target-forward, en duktig fotbollsspelare. Samtidigt var de här spelarna med på Valla så vi vet ju hur vi behöver agera för att besegra Häcken.

Degerfors har på kort tid åkt på två förluster men gjorde å andra sidan en riktigt bra insats mot Elfsborg och en helt okej insats mot Blåvitt. Trots det blev det som sagt noll poäng. Hur bedömer du att de här senaste matcherna påverkat laget?

– Det är alltid roligare att vinna matcher och gör att saker och ting går lättare. Det här var sura förluster, inte minst mot Elfsborg. Samtidigt är det lättare att släppa och gå vidare när man känner att det varit bra prestationer. Jag hoppas att vi nu återigen ska göra en bra insats, kanske ytterligare lite bättre än vad vi gjorde mot Göteborg senast.

Inga spelare avstängda. Hur ser det ut med hälsan i truppen?

– Frånsett Nicklas Maripuu, som är borta sedan tidigare, ska alla spelare vara tillgängliga till den här matchen. Jakob Andersson har varit lite krasslig och stod över träningen idag.

Matchtruppen tas ut i samband med lördagens träning. Degerfors påbörjar därefter resan mot Göteborg.

Matchen går att se på plats på arenan eller på tv. Som vanligt är det Discovery+ som visar allsvenskan.