DIF förlorade stort mot serieledaren

Hertzöga hade inte tappat en poäng i division 2 Västra Svealand och det var också ett motstånd som under fredagskvällen blev alldeles för tufft för Degerfors damer.

Serieledaren vann stort och körde målmässigt över DIF med 6-1.

– Vi hade hoppats sno med oss en poäng, men vi får vara ödmjuka och erkänna att Hertzöga är klart bättre än oss. Samtidigt kommer vi inte upp i nivå för att ha en chans överhuvudtaget. Det hade behövts en bra prestation, och det gör vi inte. Att släppa in sex mål är inte godkänt, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Hertzöga kopplade tidigt grepp om matchen och spräckte Degerforsnollan efter drygt tio minuters spel. Med fint kombinationsspel skaffade de sig ett stort övertag i matchen. Rödvitt hade några sporadiska attacker i den första halvleken, men det var Hertzöga som ledde rättvist i halvtid med 3-0.

– Det här är ett av få lag i serien som kan kombinera sig fram, oftast kommer målchanserna från att man bryter boll eller kommer bakom backlinjen. De kom igenom oss lite för lätt och vi hade velat göra match av det lite längre, även om vi visste att det skulle bli väldigt tufft.

Kontakten drogs ut helt när Hertzöga gick från 3-0 till 6-0 på bara några minuter i början på den andra halvleken. Degerfors krigade dock på och förutom Jessica Axelssons 1-6-reducering, fint framspelad av Jamie Tiuraniemi, var det Rödvitt som skapade flest målchanser i matchens sista fjärdedel. Maja Edlund och Rebecca Stålhammar var båda nära att snygga till siffrorna.

–  Det är nyttigt för att spela mot sånt spel och motstånd som Hertzöga står för, även om det aldrig är roligt att förlora. Men man måste spela dom här matcherna för att utvecklas också, säger Werner.

Om drygt en vecka spelar damerna igen, när man möter Malungs IF borta. De ligger tre poäng bakom DIF i tabellen, men är inte ett lag som ska underskattas då man tagit poäng i fem av åtta möjliga matcher.