DIF föll tungt mot Göteborg: ”Vi gav bort taktpinnen”

Det blev en tung måndagskväll för Degerfors IF. IFK Göteborg var lite smartare och starkare och vann med 1–0 på Stora Valla, samtidigt som DIF:s bottenkonkurrenter, Halmstad och Mjällby, vann sina matcher. DIF är återigen nere på kvalplats med fyra omgångar kvar av allsvenskan.

– Förra gången jag spelade i Sverige räckte det med 24 poäng för att hänga kvar. Det är minst sagt annorlunda nu, och en helt annan atmosfär att spela i botten av tabellen än toppen. Det kommer bli tufft, men vi ska ta våra poäng, säger Degerfors Nikola Djurdjic.

Degerfors hade stora förhoppningar om att sätta sig en bättre position inför avslutningen och det började dessutom bra mot IFK Göteborg. Hemmalaget styrde matchen och Nikola Djurdjic var dels nära att ge DIF ledningen när han på ett inlägg satte huvudet på bollen, men nickskarven gick tätt utanför.

Men efter dryga 20 minuter började gästerna ta positioner i banan och etablerade ett tryck tack vare fasta situationer. Blåvitt hotade mer och mer, och till slut spräcktes målnollan. En olycklig rensning i det egna straffområdet gav löftet Oscar Vilhelmsson läget som han förvaltade på bästa sätt och rullade in 1-0.

I den andra halvleken ägde Degerfors stora delar av bollinnehavet, men körde dessvärre fast. Blåvitt kontrollerade många försök och de riktigt farliga målchanserna uteblev för DIF.

– I den här typen av matcher är det jätteviktigt att göra första målet och i den första halvleken tycker jag vi ger över taktpinnen till IFK Göteborg, det är där vi förlorar matchen. De gör det givetvis bra, men vår prestation totalt sätt är inte bra, säger Degerforstränaren Andreas Holmberg.

DIF fick inte till den slutgiltiga forceringen.

– Framförallt slår vi in höga bollar och chansspelar och deras mittbackar är duktiga på att ta bort mycket i luften. Jag hade viljat se att vi kommit till bättre assistytor längre in på planen och spelat bollen på marken, men nej, det stämde inte riktigt för oss idag. Vi får bita ihop och komma igen, fortsätter Holmberg.

Lika besviken var Victor Edvardsen.

–  Vi har ett sånt spel att vi ska kunna spela ut en 4-4-2-uppställning. Göteborg har skickliga spelare, men vi har ett bättre grundspel och ska kunna spela bättre än vad vi gör. Vi går in i deras fälla, de vill grisa och kötta och har domaren på sin sida för att göra det. Det är mycket fördel dom. Men jag vill inte skylla på det, vi var inte tillräckligt bra helt enkelt, säger han.

Holmberg och Edvardsen var lika överens om fortsättningen:

– Vi måste börja ta poäng.

Det är enda alternativet om DIF ska undvika kvalspel.

Nästa chans kommer på söndag och då gästar man Häcken.

Startelva

Alfie Whiteman
Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson
Erik Lindell – Christos Gravius – Adam Carlén – Anton Kralj
Adbelrahman Saidi – Victor Edvardsen – Nikola Djurdjic

Byten:
46′ – In: Johan Bertilsson. Ut: Sebastian Ohlsson
66′ – In: Villiam Dahlström, Jonathan Tamimi. Ut: Anton Kralj, Abdelrahman Saidi.
82′ – In: Gustav Granath. Ut: Sean Sabetkar.

Varningar:
Gult kort: Sebastian Ohlsson.