DIF föll med uddamålet: ”Tycker väl egentligen att vi förtjänar en kvittering”

Degerfors hade mycket av spelet, och de flesta målchanserna – men det var Elfsborg som knep segern och alla tre poäng. Boråslaget flyger upp som en het guldutmanare i allsvenskan, medan Degerfors rysare fortsätter i bottenstriden.

Torsdagsmatchen kan kategoriseras in bland hedersamma förluster. Det var återigen mycket som lovade gott i det egna spelet för Degerfors, men det man saknade var skärpan i den offensiva boxen i samma utsträckning som Elfsborg.

Det började på sämsta tänkbara sätt för hemmalaget när Leo Väisänen i Elfsborg friställdes och nickade in 1-0 redan i den sjätte spelminuten. DIF jobbade sig dock in i matchen och skapade ett koppel av heta chanser. Victor Edvardsen rundade målvakten, men hamnade i för snäv vinkel med avslutet och missade det öppna målet. DIF:s skyttekung fick chansen igen några minuter senare, efter en fin framspelning av Johan Bertilsson till Edvardsen i straffområdet, utan att han fick till avslutet som önskat. Abdelrahman Saidi kunde också ha blivit målskytt när han satte pannan på Jonathan Tamimis inlägg, men bollen gick precis utanför.

I början på den andra halvleken dippade Degerfors och då högg Elfsborg snabbt. Frederik Holst fick ta alldeles för många löpmeter ostört och centralt, och spelade sedermera till sin landsman Jeppe Okkels. Han vek in i banan och skickade sedan in bollen i det bortre hörnet. Hans mål innebar 2-0 till Elfsborg, men Degerfors gav inte upp.

Oliver Ekroth hade två vassa nickar på mål innan Victor Edvardsen reducerade – hans 13:e mål för säsongen. Edvardsen var sist på bollen efter ett fint förarbete av Abdelrahman Saidi och inhoppande Nikola Djurdjic. Forceringen och kraftanstängningen fortsatte ända in i slutet och det var inte långt ifrån att Villiam Dahlström kunde trycka in 2-2 i slutet. Elfsborg höll dock undan.

– Vi gör en bra match, om man inte räknar första kvarten i andra halvleken. Då går vi ner oss lite och i samband med det gör dom 2-0. Uppförsbacken blir ganska mycket brantare, men vi skakar liv i det igen och tycker väl egentligen att vi förtjänar en kvittering, säger Degerfors tränare Andreas Holmberg i Discovery-sändningen.

Allt pekar på att avslutningen blir en rysare. Degerfors är en poäng före Halmstad, just nu på negativ kvalplats, i tabellen, men upp till åttondeplacerade IFK Göteborg skiljer det samtidigt endast tre poäng. Det är supertajt och redan på måndag möter man Blåvitt, hemma på Stora Valla.

– Nu är det fem matcher kvar i allsvenskan och vi har en trepoängschanser i samtliga matcher. Vi kommer ta fler poäng och lösa det här. Vi är tillräckligt bra för det och har nått en helt annan nivå i vårt spel, säger Holmberg.

Startelva

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Justin Salmon – Jonathan Tamimi

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

Byten:

58′ – In: Nikola Djurdjic. Ut: Justin Salmon

66′ – In: Axel Lindahl, Anton Kralj. Ut: Erik Lindell, Jonathan Tamimi.

81′ – In: Villiam Dahlström. Ut: Johan Bertilsson.

Varningar:

Gult kort: Oliver Ekroth