DIF får inte underskatta AFC: ”Ett riktigt bra lag”

Efter att i de senaste omgångarna ha avfärdat toppkonkurrenter med sammanlagt 7-2 väntar under lördagen en annan typ av uppgift för Degerfors IF. AFC Eskilstuna ligger på nedflyttningsplats men har inte förlorat någon av sina tre senaste matcher. I truppen finns nigerianen Samuel Nnamani som skuggar toppen i superettans skytteliga. En lurig motståndare kommer till Valla.

Värt att notera är att Eskilstunas spelartrupp innehåller DIF-bekanta namn som Viktor Götesson och Govend Haidar (till den som gillar mer långsökta DIF-kopplingar kan sägas att målvaktslöftet Wille Jakobsson är kompis med Hugo Claesson).

Superettan spelas fortsatt utan publik men matchen går självklart att se på Dplay. Om du har möjlighet får du gärna köpa en stödbiljett för att hjälpa klubben ekonomiskt.

Man kan se det som att ni möter ett bottenlag. Man kan också se det som att ni möter ett lag som inte förlorat på tre matcher och kanske är Sveriges största ess-i-rockärmen-förening. Hur ska ni göra för att inte åka på en nit mot AFC Eskilstuna?

– Precis som du är inne på får vi inte ta det för något annat än vad det är. AFC är ett riktigt bra lag. De har massor av allsvensk rutin. Deras säsongsstart blev krånglig men de har kommit i gång ordentligt på slutet. Matcherna vi har sett med dem har de varit riktigt bra i. Det gäller verkligen att vi arbetar lika hårt som vi gjort i de tidigare matcherna. Löper lika mycket, tacklas lika mycket och är lika noggranna med bollen som vi har varit tidigare. Gör vi det har vi chans att vinna, säger tränare Andreas Holmberg.

Det hårda jobbet du pratar om tyder ju på att ni har en ödmjuk inställning, men har det varit en utmaning att hålla fötterna på jorden efter att ni kört över toppkonkurrenter den senaste tiden?

– Det har inte varit några problem på träning, men vi får se imorgon. Jag tror att alla vet vad som krävs för att vinna matcher i superettan. Det handlar uteslutande om att jobba hårdare än motståndarna. Sedan är det klart att andra kvalitéer hjälper till, men gör man inte jobbet blir det tufft att prestera bra. Vi ska verkligen se till att göra den arbetsinsats som krävs imorgon.

När det gäller spelartruppen väntar magnetröntgen för Ismael Diawara. Hur ser det ut för honom?

– Han är på gång men är inte helt hundra ännu.

Christoffer Wiktorsson?

– Han är med i matchtruppen imorgon. Han ska vara helt återställd, vilket känns skönt. Alla spelare, utom ”Ismo” som är halvskadad, finns tillgängliga.

En av dina gamla lagkamrater har förstärkt AFC Eskilstuna i år – Govend Haidar. Vad är det för spelare som återvänder till Valla?

– En snabb, ettrig, teknisk spelare som gjorde en hel del poäng i vårt lag. Vi minns hans två mål borta mot Ljungskile, 2016. En säsong då vi hade det lite tufft. Startar han gäller det att se upp.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg har tagit ut följande spelare till matchen:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Degerfors IF – AFC Eskilstuna börjar klockan 13:00 imorgon. Passa på att rösta fram ”Matchens lirare” i hemmalaget. Är du med och röstar kan du vinna en signerad fotboll.