DIF får 48 000 kronor tack vare jättegåva

En 88-årig supporter bosatt i södra Sverige är anledningen till att Klubb 100 fått möjlighet att skänka 50 000 kronor till Degerfors IF.

– Det där med hur man ska tacka är inte så noga. Huvudsaken är att pengarna kommer till nytta, säger supportern som helst vill hålla låg profil vilket är skälet till att vi inte publicerar hans namn.

Efter att ha fått en stroke bytte supportern bil mot elcykel och på den sistnämnda åker han ibland till sitt lokala bibliotek för att se vad Karlskoga Tidning/Kuriren skriver om hans favoritlag. Supportern berättar att hans familj haft tur i spel och att de, på sonens initiativ, bestämde sig för att hjälpa till under coronakrisen. 50 000 kronor gavs bort till Klubb 100.

Mats Fransson, ordförande i Klubb 100, lämnade under fredagen över en check till Degerfors Idrottsförenings ordförande Fredrik Rakar. 48 000 kronor går till Degerfors IF medan 2 000 kronor är öronmärkta för DIF-partnern Suicide Zero.

– Vi fick en gåva på 50 000 kronor och det var solklart att pengarna skulle skickas vidare till Degerfors IF. Vi lever ju för den här föreningen. Den är det viktigaste som finns och därför är det självklart att vi ska stötta den så mycket vi kan, säger Mats Fransson.

Fredrik Rakar är mycket glad över stödet:

– Fantastiskt! Det är i svåra tider vänskap sätts på prov. Vi har alltid fått ett bra stöd från Klubb 100. Det här året, som är särskilt svårt, har inte varit något undantag. Vi är jättenöjda med gåvan och den kommer hjälpa oss att klara oss genom året, säger Rakar.