DIF blåsta på straff i Stockholm: ”Sa att de missade det”

3-2 i Stockholm och den femte förlusten i rad för Degerfors IF. Faktum är dock att Rödvitt förtjänade ett bättre öde i mötet med Djurgårdens IF.

Degerfors bjöd på fina offensiva omställningar och radade upp chanser i den första halvleken, men Djurgårdens målvakt Jacob Widell Zetterström stod i vägen varje gång. För hemmalaget krävdes däremot bara ett läge för att sätta bollen i nät. Ett svepande inlägg från Elliot Käck på Djurgårdens vänsterkant nickades av Hjalmar Ekdal i en båge över Alfie Whiteman. 1-0 i 13:e minuten.

Degerfors fortsatte att spela bra men kunde inte hindra Djurgården från att göra ytterligare ett mål. Efter en snabb omställning passades bollen bakåt till Magnus Eriksson som drog till några meter utanför straffområdet. Bollen gick längs marken och med 37 minuter spelade ledde stockholmarna med 2-0.

DIF kom dock ut starkare till den andra halvleken och redan i 53:e minuten var det reducerat. Ett Lindell-inlägg från högerkanten studsade på hemmaförsvarare vilket blev en perfekt passning till Nikola Đurđić. Med vänsterfoten satte nyförvärvet sitt första mål i Degerforströjan. I 71:a minuten höll sig serben framme ännu en gång. Inbytte Johan Bertilsson lyfte in bollen i straffområdet. Đurđić tog ner bollen på bröstet och petade sedan in den bakom Widell Zetterström med högerfoten. 2-2 och kraftig medvind för Degerfors. Men vinden skulle vända hastigt. En långboll smet förbi Degerfors backlinje och nådde Joel Asoro som spelade snett inåt bakåt till Haris Radetinac. 3-2 i 74:e minuten.

I slutminuterna pressade Rödvitt på för att få till ännu en kvittering. Ett inspel i straffområdet tog på Djurgårdsförsvararen Leo Cornics arm, men för andra gången på tre matcher blev Degerfors snuvade på en till synes solklar straffspark.

– Det borde ha blivit straff. Vi ser sällan situationerna ordentligt från där vi sitter, men här hade vi en bra vinkel och såg tydligt hur handen var högt upp, inte i en naturlig position, och att bollen träffade den, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Samma sak har hänt tidigare. Tråkigt, givetvis. Det blir ju lite uppgivet.

Har ni fått någon förklaring från domaren angående hur han såg på situationen?

– De la sig platt och sa att de missade det, att de inte såg. Det hjälper ju dock inte oss. Lite konstigt när de är fyra stycken som ska samarbeta. Det var ju en domare som stod i samma vinkel som vi dessutom. Bara olyckligt.

Ser man på matchen i stort får man väl säga att det var en av årets starkaste insatser?

Ja, en jättebra match mot ett jättebra lag. Det ska man komma ihåg. Vi hamnade i ett 2-0-underläge och då var det starkt av oss att komma ikapp. I mångt och mycket en väldigt, väldigt bra match. Fortsätter vi ligga på den nivå vi gjort i de två senaste matcherna kommer poängen snart komma. Det gäller bara att vi fortsätter jobba och att killarna fortsätter ha den energi och den tro de haft nu på slutet. Vi hoppas att vi ska vända det här redan på måndag.

Nikola Đurđić kom äntligen i gång med sitt målskytte. Vad säger du om hans insats?

– Han har sett bättre och bättre ut. Man måste komma ihåg att han inte hade spelat matcher på länge innan han kom till oss. Han behöver ju spela sig i form. Jättekul att han fick göra två fina mål. Det är viktigt inför framtiden.

I matchens slutskede fick Adam Carlén sitt andra gula kort för kvällen (det första kom efter att han protesterat mot den uteblivna straffen) och blev utvisad. Mittfältaren missar därmed mötet med AIK på måndag.

– Jättetråkigt för Adam och jättetråkigt för oss. Han är en viktig spelare och har varit kanonbra de senaste matcherna. Det är bara för övriga i truppen att kliva in, ta chansen och göra bra ifrån sig.

Startelva och byten

Alfie Whiteman

Erik Lindell – Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson – Axel Lindahl

Adam Carlén – Christos Gravius – Abdelrahman Saidi

Nikola Đurđić – Victor Edvardsen

66 minuter: Johan Bertilsson ersatte Abdelrahman Saidi och Jonathan Tamimi ersatte Axel Lindahl.