Diego Campos klar för Degerfors IF

Degerfors IF förstärker truppen med den offensiva mittfältaren Diego Campos som skrivit på ett treårsavtal. Den costaricanske spelaren kommer från norska FK Jerv där han axlade rollen som kvalhjälte med två mål och ett assist i matchen mot Brann, som senare slutade 4-4 och avgjordes på straffar. Vinsten gjorde att klubben tog steget upp i Norges högsta serie för första gången någonsin.

Under säsongen 2021 gjorde Campos åtta mål och åtta assist på 30 matcher i OBOS-ligaen. Tidigare har den 26-årige Campos bland annat representerat den amerikanska MLS-klubben Chicago Fire, dit han draftades 2018.

Hur känns det att komma till Degerfors?
– Jag är väldigt glad över att få spela för Degerfors IF och vara en del av truppen de kommande åren. Allsvenskan är en bra liga och jag ser fram emot att få komma till Degerfors, säger Campos.

Diego är född och uppväxt i San José och har representerat Costa Ricas U20-landslag. Innan han draftades till Chicago Fire spelade han college-fotboll i Montverde Academy och Clemson Tigers.

Vad vet du om Degerfors IF?
– Jag har sett en del matcher och vet att laget gillar att hålla i bollen. Det är många spelare som håller en hög nivå i laget och jag hoppas att jag kan bli en bättre fotbollsspelare sida vid sida med dem.

Campos beskrivs som en passningsskicklig spelare med karaktär och offensiva kvalitéer. Han instämmer på beskrivningen, men är något mer ödmjuk när han berättar om sig själv.

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
– En offensiv spelare som gillar att ha mycket boll och sätter laget först. Jag försöker alltid att hjälpa laget genom att göra mål och assist, förhoppningsvis kan jag bidra med båda, avslutar Campos.

¡Bienvenido a Degerfors, Diego Campos!