Delad poäng i Holmberg-derbyt på Gamla Ullevi

Efter upprepade målkalas fick DIF slutligen uppleva en riktig 0-0-match. GAIS och Degerfors IF hade varsin vass målchans på Gamla Ullevi under onsdagskvällen och ett oavgjort resultat var inte helt orättvist. Det var dock Rödvitt som under större delen av matchen förde spelet mot ett defensivt hemmalag.

Uppladdningen blev inte riktigt som planerad då Johan Bertilsson och Christos Gravius fick lämna återbud på grund av sjukdom. Linus Olsson och Emil Portén ersatte i matchtruppen.

Du pratade inför matchen om ett 3-4-3 som hade blivit ett 4-3-3. Blev ni överraskade av det snudd på ultradefensiva 5-3-2 som ni möttes av i början av matchen?

– Nej, om jag ska vara ärlig hade vi det faktiskt på känn när vi såg GAIS startelva. Vi hann förvarna laget, men det var ett tufft spelsystem att möta. Det var trångt. Små ytor. Vi hanterade det inte tillräckligt bra för att vinna, säger tränare Andreas Holmberg.

Vad hade behövt vara bättre?

– Vi hade behövt ha ännu mer tålamod. Ibland slog vi för tidiga passningar i raka uppspel och det var vad GAIS ville. Möter man lägre försvarsspel behöver man få allt att stämma perfekt. Sista passningen och timingen i löpningarna behöver stämma. Jag tycker inte riktigt att det fungerade idag. Sedan ska vi inte ta något från GAIS. De gjorde en riktigt bra match. En poäng borta är okej.

GAIS hade en bra chans precis i början. Där gjorde Jeff Gal en viktig räddning. Sedan hade ni en glödhet chans mot slutet av matchen. Kan du beskriva vad som hände där?

– Det var en fast situation. En variant vi tränat mycket på. Vi går in på bakre ytan och nickar tillbaka bollen på främre ytan. Där nickade Villiam Dahlström men deras målvakt gjorde en fantastisk räddning.

Ni fick två ganska sena återbud från två väldigt ledande spelare, Johan Bertilsson och Christos Gravius. Hur påverkade det er idag?

– Det är svårt att svara på. Vi har duktiga ersättare så det är absolut inget jag vill skylla på. Tanken var dock att vi skulle starta med dem idag. Nu fick vi göra några förändringar, men jag tycker att spelarna som kom in istället var väldigt bra.

Den här matchen var ett familjederby för dig (Andreas Holmbergs bror Fredrik, tidigare Degerforsspelare, är assisterande tränare i GAIS). Hur var det att ställas mot sin bror?

– Det var såklart roligt och familjefriden är intakt. Jag tror åtminstone mamma och pappa är jäkligt nöjda med det här resultatet.

Nästa gång Degerfors spelar är på söndag. Då kommer Ljungskile SK till Stora Valla.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Jacob Ortmark – Gustav Granath

Victor Edvardsen – Ferhad Ayaz

Villiam Dahlström

66 minuter: Axel Lindahl ersatte Ferhad Ayaz.