Degerfors vände och vann på Gotland

Ett succéinhopp av Ellen Hultgren bäddade för tre mycket viktiga poäng på Gotland. Med sin kvittering i den 82:a minuten och ledningsmål på övertid såg hon till att skjuta hem segern till Rö’vitt.

Damerna besökte i helgen Visby för möte mot P18 IK. Första halvlek hade DIF kraftig motvind men det var 0-0 i paus. I andra halvlek hände det dock mer.

P18 tog ledningen med 1–0 efter ett straffmål.

– Anna Zander räddade och satte i gång spelet. Då hade linjedomaren flaggan i luften och tyckte att hon hade gått för tidigt. Straffen fick slås om då satte dom den, berättar tränaren Petter Toivonen. TV-bilderna visade i efterhand att Zander absolut inte gått för tidigt.

Sara Öjebo kvitterade i den 67:e minuten efter en fin individuell prestation där hon sköt med högerfoten i bortre hörnet.

Degerfors gjorde en bra andra halvlek och var ytterst nära att ta ledningen i den 73:e minuten. Elin Lindbäck slog en frispark som tog i kryssribban men i anfallet efter gjorde hemmalaget istället 2–1.

Då klev inbytte Ellen Hultgren in i handlingarna. 2-2 efter att DIF jobbat kvar bollen i boxen efter en målchans. Ida Lilja kämpade fram bollen till Ellen som tryckte in den i nät. DIF gick för tre poäng och i 93:e minuten lyfte Ida Mattson in ett inlägg som Ellen tog ner på bröstet för att sedan skjuta bollen lågt till vänster. Stor glädje bland degerforsarna.

Tre poäng med hem från Gotland betyder tio poäng på de senaste fem matcherna och att det blivit en lucka på sju poäng ner till P18 som återfinns under strecket.