Degerfors vände och vann mot Örebro Syrianska

Johan Bertilsson blev tvåmålsskytt i 2-1-segern mot mot Örebro Syrianska på ett februarikallt Stora Valla.

Det var inledningsvis ett lugnt tempo i matchen där Degerfors höll mycket boll utan att egentligen skapa någonting. Ronald Mukiibi stod för några fina uppspel och första möjligheten kom i åttonde minuten när Ludvig Steen tog sig förbi försvaret och avslutade i burgaveln.

I tolfte matchminuten kommer Örebro Syrianska förbi på vänsterkanten men Ronald Mukiibi täcker ut skottet till inlägg och matchens första hörna. Därefter kommer Örebro Syrianska in i matchen och skapar en halvchans där man skjuter på täckande degerforsspelare.

I minut 14 får Justin Salmon en smäll mot foten och tvingas kliva av. Degerfors spelar här med en man mindre i åtta minuter. Efter 20 minuter har ingen målchans ännu ägt rum. Men i minut 22 placerar Örebro Syrianskas Amadou Kalabane in 0-1 till gästerna. Precis efter målet genomförs bytet och Daniel Krezic kommer in istället för Justin Salmon.

Örebro Syrianska fortsätter att trycka på samtidigt som Degerfors tappar bollar. I minut 25 kommer Syrianska Örebro till läge och har ett skott precis utanför. Degerfors försöker ta sig uppåt men får inte riktigt till det. I minut 31 får Dijan Vukojevic skottläge strax utanför straffområdet men skjuter över. I ögonblicket efter får Jakob Andersson ont och tvingas kliva av. Två minuter senare kommer Daniel Krezic runt på högerkanten och får till ett inlägg som dessvärre mynnar ut i ett inkast.

Adam Carlén ersätter Jakob Andersson i minut 34. Strax därefter får målskytten Amadou Kalabane i Örebro Syrianska gult kort när han smäller till Ludvig Steen i ryggen. Det är fortfarande en chansfattig match där Degerfors fortsatt har problem att ta sig förbi Örebro Syrianska. Det är en hel del slarv och bollar som inte riktigt når fram till rätt adress. Första halvlek avslutas med en minuts tillägg, där Degerfors egentligen inte kommit till ett enda bra läge.

Andra halvlek

Degerfors gör fyra byten i pausen. Diego Campos ersätter Abdelrahman Saidi, Christos Gravius ersätter Anton Kralj, Sean Sabetkar ersätter Ronald Mukiibi och Oscar Wallin ersätter Gustav Granath.

I den 50:e minuten tar sig Örebro Syrianska fram mot mål och är mycket nära 0-2. Strax efteråt spelar Dijan Vukojevic fint fram Diego Campos som tar sig långt fram men skjuter på försvarare. Degerfors kommer in bättre i matchen och lyckas få igång passningsspelet. I minut 57 gör Adam Carlén en fin brytning och slår en passning som så när når fram till Diego Campos. Alltjämt 0-1.

I minut 61 gör Degerfors sina två sista byten där Dijan Vukojevic byter med Johan Bertilsson och Liam Svensson kommer in istället för Rasmus Örqvist. I den 66:e minuten tar sig Degerfors hela vägen från eget straffområde till en tilltrasslad situation som mynnar ut i en hörna. Hörnan mynnar ut i en ny hörna där Degerfors får en nick på mål. Matchens hittills bästa chans för Degerfors.

Degerfors har tagit över matchen och kommer i den 70 minuten igenom Örebro Syrianska-försvaret med ett mycket snyggt passningsspel men det resulterar återigen i en hörna. I den 74:e minuten går Sean Sabetkar omkull i straffområdet och domaren blåser straff. Johan Bertilsson förvaltar straffen på bästa möjliga sätt när han placerar in den till höger i målet. 1-1!

Direkt efter målet gör Degerfors ett byte där Ludvig Steen kliver av och De Bievre Illunga kommer in på planen. I den 78:e minuten gör De Bievre Illunga, som gör A-lagsdebut för Degerfors, ett mycket vackert förarbete och assisterar Johan Bertilsson som sätter bollen i mål. 2-1!

Degerfors för matchen på ett kontrollerat sätt men i minut 81 får Örebro Syrianska en frispark precis utanför straffområdet. Frisparken går runt muren och träffar i sidan av målet. Det är halvdålig stämning på planen när Degerfors genomför sitt sista byte i matchminut 84. Sixten Eriksson kommer in och ersätter Erik Grandelius.

Degerfors behåller kontrollen över matchen och slår ner på tempot en aning. Det händer inte så mycket mer i matchen än att de båda lagen försöker spela sig upp i banan utan att riktigt komma igenom. De två tilläggsminuterna löper på utan någon riktig action och Degerfors vinner till slut med 2-1.