Degerfors tog övertygande seger mot Örgryte

Ett Degerfors IF som tog tillvara på sina chanser och som inte släppte till någonting bakåt. En kombination som genererade en seger med hela 5-0 i Svenska cupens första gruppspelsomgång. Kevin Holmén inledde målskyttet, därefter gjorde Gustav Lindgren två och sedan stod Adi Fisic och Elyas Bouzaiene för varsitt. En finfin eftermiddag på Stora Valla, med andra ord.

Höjdpunkter

Se höjdpunkter från matchen i spelaren nedan.

Tränare William Lundins kommentarer efter matchen

– Vi kommer ut väldigt bra. Vi är hungriga, aggressiva, gör mål tidigt och trycker på. Vi gör 1-0, 2-0 och sen är vi väldigt nära trean när Wallin skjuter i ribban. Där hade matchen kunnat varit död. Sedan går vi ner oss lite och hamnar på en nivå som vi inte ska vara på utan vi måste hålla upp lägstanivån. Hade vi släppt in mål där så hade det blivit en annan match.

– Styrkan idag är väl att vi inte släpper in mål när vi är dåliga. Vi behöver titta på hur vi kan klara av den dåliga perioden mycket bättre än vi gjorde, för den perioden var lite för lång. Man kan hamna i sådana perioder i någon minut, men det här var lite för många minuter för att det ska vara godkänt. Vi har lite att jobba på.

– Johan Mårtensson och Sebastian Ohlsson gjorde det riktigt, riktigt bra på mitten idag. De är navet i laget och gör kloka beslut både offensivt och defensivt, avslutar Lundin.

Matchfakta

Degerfors startelva (3-5-2): Jakobsson – Wallin, Morgado, Mammar – Bouzaiene, Mårtensson, Holmén, Ohlsson, Pihlström – Lindgren, Abdulla.

Ersättare: Fisic, Bichis, Ilunga, Bunjaku och Rönnberg.

Mål: 1-0 Holmén (10′), 2-0 Lindgren (21′), 3-0 Lindgren (70′), 4-0 Fisic (76′) 5-0 Bouzaiene (87′).

Varningar: –

Domare: Mohammed Al-Hakim