Degerfors tog komfortabel seger mot Karlstad

Degerfors besegrade Karlstad fotboll med 3-0 i årets åttonde försäsongsdrabbning. En stabil insats som kröntes med att 17-årige Elias Pihlström fick göra sitt första mål i den röd-vita tröjan. Ett klassmål dessutom.

Degerfors tog kommandot i inledningen av matchen och förde så gott som hela matchen, bortsett från en period i den första halvleken. Laget radade upp målchanser men det skulle dröja ända till minut 33 för laget att spräcka målnollan genom Gustav Lindgren, som vackert placerade in ledningsmålet.

Degerfors la i ytterligare en växel i den andra halvleken och visade upp såväl offensiva som defensiva kvalitéer. I minut 60 gjorde Degerfors ett trippelbyte, där Nasiru Moro, Sebastian Ohlsson och Karim Mammar ersattes av provspelaren Kingsley Gyamfi från Hammarby, nyförvärvet Luc Kassi och jättetalangen Elias Pihlström. Fyra minuter senare satte Pashang Abdulla 2-0 i efter fin servering av Gustav Lindgren.

I minut 75 ägde ytterligare ett trippelbyte rum. Den här gången var det Elyas Bouzaiene, Alper Demirol och målskytten Pashang Abdulla som ersattes av Teo Grönborg som gjorde sina första rödvita minuter, Jamie Bichis och Lorik Bunjaku. Precis som efter föregående trippelbyte så letade sig ny energi in på planen och genererade även det ett mål. Teo Grönborg bryter ett Karlstad-anfall, bollen når Kevin Holmén som ihop med Elias Pihlström spelar sig ur Karlstad-pressen. Pihlström transporterar bollen hela vägen till offensivt straffområde där han väggspelare med Lorik Bunjaku och sätter 3-0. Mycket elegant. I den 82:a matchminuten gör Degerfors sina sista två byten där Mamadouba Diaby och Kevin Holmén ersätts av Alexander Hedén Lindskog och De Pievre Ilunga.

En fin insats av Degerfors som lovar gott inför seriepremiären den 2 april.

Se alla målen i spelaren nedan

Matchfakta

Mål: 1-0 Gustav Lindgren (33′), 2-0 Pashang Abdulla (64′), 3-0 Elias Pihlström (78′).

Varningar: –

Startelva: Jakobsson – Diaby (ut 82′), Moro (ut 60′), Morgado – Bouzaiene (ut 75′), Holmén (ut 82′), Demirol (ut 75′), Ohlsson (ut 60′), Mammar (ut 60′) – Lindgren, Abdulla (ut 75′).

Ersättare: Järlesand, Gyamfi (in 60′), Kassi (in 60′), Grönborg (in 75′), Bichis (in 75′), Pihlström (in 60′), Hedén Lindskog (in 82′), Ilunga (in 82′), Bunjaku (in 75′).

Saknades: Johan Mårtensson (skada), Oscar Wallin (skada), Adi Fisic (skada), Dijan Vukojevic (skada) och Rasmus Forsell (skada).

Domare: Jovan Krsmanovic

Publik: Ca 300