Degerfors segrade i händelsefattig träningsmatch

Cupdrömmarna hade bytts ut mot försäsongsrutin, och lördagens träningsmatch mellan Degerfors IF och Norrby IF på Stora Vallas konstgräs kändes i ärlighetens namn ganska oinspirerande. Det hände inte mycket men när domaren blåste av mötet mellan de tidigare superettankonkurrenterna hade Rödvitt hursomhelst vunnit hyfsat rättvist.

Sargon Abrahams straffmål efter en halvtimme blev matchens enda.

Jag tror att vi varit inne på det någon gång tidigare; tråkigt är inte samma sak som dåligt.

– Precis. Det var en helt okej insats, även om vi kan mycket bättre. Jag tror att Norrby känner samma sak om sin insats. Först och främst var det svårspelat i vinden. En kraftig medvind i den första halvleken och motvind i den andra. Sedan blir det lite småstudsigt när planen inte är så blöt. Samtidigt är vi så pass bra att vi inte ska behöva skylla på yttre faktorer. Vi borde kunna vara lite bättre i vårt sätt att behandla bollen, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Norrby gjorde det svårt för oss i början. Första 20 fick vi inte till något ordnat spel. Det blev lite hafsigt och vi fick ingen kontroll på det. Därefter började vi få kontroll på matchen. Vi var nära vid något tillfälle när ”Adde” Rajamohan löpte i djupled och sedan fick vi straff efter en hands. Där fick vi 1-0 att gå på. Den andra halvleken blev något bättre sett till att vi skapade målchanser. Jag tycker att vi skapade tre eller fyra jättebra lägen. Där behöver vi vara mer effektiva och sätta dit bollarna. Det är viktigt att göra 2-0. Även om vi höll nollan, vilket är kul, fick Norrby några omställningslägen och det blir alltid farligt. Det är dumt att bjuda in motståndarna på grund av att vi själva inte tar vara på våra chanser.

Frågan om effektivitet tog ni upp med laget efter matchen, men vad kan man göra åt det?

– Jag vet inte heller. Det handlar om att vara distinkt när lägena väl kommer. Börjar man däremot tala för mycket om att man måste sätta lägena… jag tror att alla spelare här vill göra mål, men ibland kan det handla om hur snygga mål man vill göra. Var bara distinkt när lägena kommer. Ibland tänker man kanske för mycket på vad man ska hitta på. Det är svårt, men kan vara värt att nämna någon gång ibland.

Ismael Diawara fick gå av planen med ett lindat knä. Det verkade dock inte vara alltför allvarligt när man lyssnade på honom efteråt. Vad har du för uppfattning?

– Jag har precis samma uppfattning som du. Jag har bara pratat med honom som hastigast och då var han glad, så det är väl ett gott tecken. Jag tror inte att det ska vara någon fara, även om det såklart aldrig är roligt när en spelare behöver bryta en match.

Redan på tisdag spelar DIF match igen då man åker till Stockholm för att möta Djurgården i U21-allsvenskan. Som det ser ut i nuläget kommer dock båda klubbarna att åka dit med sina seniortrupper.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Christoffer Wiktorsson

Jonathan Tamimi – Nicklas Maripuu – Christos Gravius – Erik Lindell

Abdelrahman Saidi – Adhavan Rajamohan

Sargon Abraham

10 minuter: Jeff Gal ersatte Ismael Diawara.

Halvtid: Johan Bertilsson ersatte Sargon Abraham och Daniel Janevski ersatte Oliver Ekroth.

62 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Erik Lindell och Adam Carlén ersatte Christos Gravius.

79 minuter: Victor Edvardsen ersatte Adhavan Rajamohan.