Degerfors kryssade på Vångavallen

Degerfors fick efter en ganska svajig insats på Vångavallen, med sig en poäng hem till Värmland. Pashang Abdulla utökade sin skytteligaledning när han kvitterade till 1-1 i den första halvleken. Resultatet stod sig sedan matchen ut.

Nej, kvällens insats blev nog inte vad någon hade hoppats på. Efter några pigga rödvita minuter i inledningen av den första halvleken tog Trelleborg ledningen. Ett misslyckat skott rakt i huvudet på Oscar Wallin blev till en framspelning för Saleh Karim som kunde ta sig förbi Degerforsförsvaret och sätta 1-0.

Degerfors skulle dock replikera ganska omgående. Elyas Bouzaienes inlägg letade sig igenom Trelleborgförsvaret och de rödvita spelarna som positionerat sig i offensivt straffområde. Bollen hamnade slutligen hos Abdulla, som kunde slå in kvitteringen. 1-1.

Degerfors vaknar till efter kvitteringen och försöker jobba in ett ledningsmål, men det är alltjämt 1-1 när det är dags för halvtidsvila.

I den andra halvleken har Degerfors svårt att få saker och ting att stämma. Passningarna hittar inte riktigt fram och det ser stressat och ofokuserat ut. Trelleborg har mycket boll och för spelet, men skapar inga chanser att tala om. Tempot sjunker och frustrationen på planen blir påtaglig. Domaren hittar frisparkar i så gott som varenda närkamp och delar ut sex varningar för olika företeelser i den andra halvleken.

Degerfors gör tre byten i den andra halvleken. Dijan Vukojevic och Adi Fisic ersätter Gustav Lindgren och Pashang Abdulla i den 70:e matchminuten innan Sebastian Ohlsson ersätts av Luc Kassi i minut 85. Bytena ger inte önskad effekt, men närmast ett ledningsmål är nog ändå Dijan Vukojevic, som i den 73:e matchminuten har en nick precis intill stolpen. 1-1 står sig matchen ut och laget får skifta fokus till lördagens drabbning mot Landskrona hemma på Stora Valla.

Sammandrag

Presskonferensen uteblir då den inte filmades. William Lundins kommentarer om matchen kommer under onsdagen.

Matchfakta

Mål: 1-0 Saleh Karim (11′), 1-1 Pashang Abdulla (16′).

Avslut: Degerfors IF 5, Trelleborgs FF 7.

Avslut på mål: Degerfors IF 2, Trelleborgs FF 4.

Hörnor: Degerfors IF 3, Trelleborgs FF 6.

Varningar Degerfors IF: Sebastian Ohlsson, Karim Mammar, Dijan Vukojevic, Wille Jakobsson.

Varningar Trelleborg: Ammar Asani, Filip Bohman, Zander Hyltoft, Othmane Salama.

Startelva: Jakobsson – Wallin, Diaby, Moro – Bouzaiene, Holmén, Demirol, Ohlsson (ut 85′), Mammar – Lindgren (ut 70′), Abdulla (ut 70′).

Ersättare: Järlesand, Vukojevic (70′), Fisic (in 70′), Kassi (in 85′), Grönborg, Ilunga, Morgado.

Domare: Jovan Krsmanovic

Publik: 966