Degerfors IF spelade oavgjort i Växjö

Inför 2111 åskådare knep Degerfors IF en poäng av Östers IF när de ikväll spelade oavgjort på Myresjöhus Arena. Slutresultatet blev 1-1 med mål av Rasmus Alm för Degerfors i den elfte minuten av första halvlek. Ett väldigt bra lag, att möta dom kommer att bli en riktigt tuff utmaning sa huvudtränare Jacobsson inför matchen. Här summerar Stefan kvällens match…

Ja, jag tycker att vi inleder matchen helt okej och har en kontrollerad inledning och får ju även ett noll på ett väldigt bra djupledsspel ifrån egen planhalva och den sätter Rasmus i ett friläge så att det är ett jättesnyggt mål, snyggt avslut. Men därefter så tappar vi initiativet helt och hållet och Öster höjer sig rejält och dominerar under en tjugo minuters period fullt ut och får ett mål där och har till och med chans på något mer där, så under den perioden är vi inte bra. Där är det enbart fru fortuna och Ismael Diawara som räddar oss från fler baklängesmål. Men sedan rycker vi upp oss under de sista tio minuterna av första halvlek och vi blir lite mer framåtlutade i vårt försvarsspel och klarar av att sätta lite mer press Öster och får dem lite ur rytm och börjar även där att skapa lite i eget passningsspel som egentligen var helt obefintligt under Östers 20 minuters period där i första halvlek.

Sedan under andra halvlek är det mycket bättre ifrån vår sida tycker jag, utan att vi på något sätt är perfekta men vi höjer oss under andra halvlek och vi etablerar lite mer anfallsspel och sedan får vi ju lite tryck på oss igen under de sista 7, 8 minuterna när de jagar en vinst. Vi är fortfarande bra i vårt försvarsspel och framförallt att vi kanske kunde försvara vår egen box, fast det var lite rörigt där ett tag i mitten på första halvlek men bortser man får den så har vi på ett ungefär 55 minuter av matchen där vi är bra, eller i alla fall helt okej. Men vi lyckas ändå städa undan och jobbar bra tillsammans och de lyckade bara göra ett mål på oss.

Tack för detta Stefan! Vi kan konstatera att Degerfors IF är obesegrade inför nästa möte som är redan nu på lördag den 20 april, då vi hälsar Örgryte välkomna. Avspark klockan 13:30.

Glad Påsk,

Åsa Holmstrand