Degerfors IF satsar ytterligare på damlaget inför 2020

Det har troligen inte undgått någon att Degerfors IF:s satsning på ett damlag slog väl ut för säsongen 2019. Damlaget vann överlägset sin serie i div. 4 Östra med 11 vinster, 1 förlust och 80 gjorda mål och bara 6 insläppta. Nu blickar Degerfors IF:s damlag fram mot en ny säsong under 2020 och spel i div 3.

Tränarstaben klar för DIF damerna
Nu står det klart att Patrik Werner fortsätter att träna damerna tillsammans med assisterande Yrjö Toivonen och Sören Jönsson som målvaktstränare även under kommande säsong.

Ni kör på ett år till, vad säger du om det Patrik Werner?
Tjejerna har verkligen visat att dom vill det här och visat ett stort engagemang och har även utvecklats bra under året. Sen har jag själv tyckt det har varit roligt och fått tillbaka suget att träna ett lag igen efter avhoppet från herrarna sommaren 2016.

Hur ser den närmaste tiden ut nu?
Vi kommer att starta träningen på måndag den 2 december igen efter 5 – 6 veckors ledighet. Vi kör 2 träningspass i veckan fram till jul och kommer även att delta i Hallvärmländskan med ett lag.

Hur ser det ut på spelarfronten, förra året behövde ni många nya spelare?
Det ser bra ut. Vi har ca 25st tjejer som finns med men behöver troligen några till. Om det finns behov, eller om det är fler tjejer intresserade så kommer vi att ha två lag med i seriespel för säsongen 2020, ett i div 3 och ett i div 4. Vi kommer att ta ett beslut i slutet av januari om hur det blir med div 4 laget. Finns det tillräckligt med spelare så kör vi nog två lag.

Om någon ny tjej vill komma och känna sig för hur ska hon i så fall gå tillväga? Alla är hjärtligt välkomna. Som jag sa tidigare är vi i behov av fler tjejer så är det några som är sugna på att se hur vi genomför vår satsning är det bra att höra sig och komma ner och känna sig för.

Målsättning för 2020?
Det är lite tidigt att sätta den än men vi siktar naturligtvis på att vinna trean också.

En spännande säsong att se fram emot på damsidan. Ni som är nyfikna på Degerfors IF:s satsning på damlaget och vill vara med. Hör av er till Patrik Werner på: patrik.werner@degerforsif.se

Åsa Holmstrand