Degerfors IF och Skiljebo SK inleder ungdomssamarbete

Degerfors IF och Skiljebo SK har kommit överens om att inleda ett samarbete på ungdomssidan. Samarbetet innebär bland annat att föreningarna kommer att arrangera gemensamma ledarträffar, matchträffar och utbildningar. Skiljebo SK:s ungdomsspelare får dessutom möjlighet att komma till Degerfors IF för att känna på miljön och få en inblick i Degerforsgymnasiets nationella idrottsutbildning.

I början av 2022 intresserade sig Skiljebo SK för hur Degerfors IF arbetade med sin akademiverksamhet och önskade få göra ett studiebesök. Sedan dess har dialogen fortsatt och båda föreningarna delar uppfattning om hur man ska arbeta med spelarutveckling bland ungdomar.

Degerfors IF har sedan tidigare samarbeten med närliggande fotbollsföreningar i östra Värmland där fokus ligger på spelar- och ledarutbildningar i olika former. För att vidga vyerna samt dela och inhämta ytterligare erfarenheter kring hur ungdomsverksamhet bäst bedrivs, har Degerfors IF nu inlett ett samarbete med Skiljebo SK.

– Jag är mycket nöjd med att vi kan få till ett samarbete med en förening som haft och har en stor och bra ungdomsverksamhet under många år. Vi har en samsyn i mycket som gäller ungdomsverksamhet och speciellt att ungdomsspelare mår bäst av att utvecklas i sin ”hemmamiljö” och inte ska känna sig tvingade att flytta eller byta klubb i tidig ålder. Med detta samarbete är tanken att spelarna ska ges möjlighet att under 14-15 års åldern få känna på miljön i Degerfors IF inför kommande gymnasieval. Detta genom att delta på träningar och även få en inblick i hur föreningen fungerar men framför allt så får de utvecklas i sin egna klubb och miljö, säger akademichef Peter Palmqvist.

– Som SEF-förening har Degerfors IF möjlighet att erbjuda större utmaningar för spelarna med bland annat spel i SEF-Trophy. Vi hoppas förstås att detta generar att ett antal spelare från Skiljebo blir antagna till vårt NIU, för att sedan ta steget upp till elitfotboll på seniornivå. Är spelaren inte mogen för elitnivå efter avslutad NIU-utbildning så ska en tillbakagång till Skiljebo vara ett naturligt steg för att förhoppningsvis senare kunna ta steget till elitfotboll.

– Jag är som sagt mycket nöjd med detta samarbete. Vi jobbar hårt för att förbättra vår akademiverksamhet och att hitta samarbetsformer med föreningar som har bra ungdomsverksamhet är en del i vår strävan att utvecklas, avslutar Peter Palmqvist.