Degerfors IF och BK Forward inleder samarbete

Syftet med samarbetet är att skapa ett kunskaps- och kompetensutbyte för spelare och ledare, som i sin tur gynnar förutsättningarna att utvecklas och nå målsättningar.

Samarbetet är också ett roligt och inspirerande erfarenhetsinslag, för föreningarnas ungdoms- och akademispelare i stort. Samarbetet ska även bidra till utvecklingen av fotbollen inom Örebro län.

– Vi ser positivt på att ha ett samarbete med en så pass bra ungdomsförening som BK Forward. De har under många år fostrat spelare som tagit klivet till såväl A-lag som elitnivå. Vi vill hela tiden förbättra vår akademiverksamhet och kunna locka spelare från framför allt Värmland och Örebro. Det här tror vi blir ett bra samarbete och vi kan dra fördel av varandra på både spelar- och ledarsidan, säger Peter Palmqvist, akademichef i Degerfors IF.

Degerfors IF:s och BK Forwards respektive akademichefer Peter Palmqvist och Jimi Högfeldt inledde en dialog tillsammans under mars månad, för att diskutera möjligheter till samarbetsformer.

Samarbetsformer 2023:

• Möjlighet för BK Forward-ledare att delta på alla träningsträffar i DIF:s regi

• Träningscamp sommar (3-dagars) födda 2008-2010 på Trängens IP i Örebro

• Tränings/Matchcamp i juli i Degerfors (akademi/ungdomslag)

• Degerfors IF erbjuder träningstillfällen till enskilda BK Forward-spelare till akademiträning

• BK Forward erbjuder träningstillfällen till enskilda DIF-spelare till A-träning.