Degerfors IF lirar med eleverna

Onsdagar innebär just nu träningsledigt för herrlaget. Under ledigheten har spelare från både herr- och damlaget tagit sig an att förena nytta med nöje, genom att besöka skolor i Degerfors kommun. Under besöken har spelarna med sig fotbollar och reflexer. Fotbollarna får klasserna att spela med på rasterna och reflexerna delas ut för att förstärka elevernas trafikmedvetenhet. Under besöken blir det dessutom en hel del fotbollslir och autografskrivande.

Skolbesöken är en del av en satsning som Degerfors IF gör för att öka föreningens samhällsengagemang. Många elever ser spelarna som förebilder och uppskattar att de kommer på besök.

– Vi tycker det är viktigt att nå ut med positiva budskap och förebilder till nästa generation. Det finns mycket oro och negativa nyheter som når barnen idag, så vi vill göra vårt för att vända på det och erbjuda ett välkommet avbrott i barnens vardag. Just trafiksäkerhet är en viktig fråga för oss, med många barn och ungdomar som rör sig ute kvällstid och inte minst till och från Stora Valla. Att synas i trafiken är livsviktigt, i ordets rätta bemärkelse. Reflexer räddar liv, säger Degerfors IF:s ordförande Fredrik Rakar.

Degerfors IF kommer under 2022 att fortsätta med olika besök och samhällsinsatser. Vi vill bidra till att möta upp dagens och framtidens utmaningar. Vi vill också sprida positiva värderingar i linje med Degerfors IF:s och idrottens värdegrund.

Med anledning av pandemin har vi i nuläget valt att begränsa oss till aktiviteter utomhus med möjlighet att hålla avstånd. Spelarna är vaccinerade och vidtar stor försiktighet.