Degerfors IF inleder samarbete med KB Karlskoga

För att få fler lokala ungdomsspelare att ta steget till elitnivå, inleder Degerfors IF ett samarbete med KB Karlskoga. Samarbetet innebär framför allt att fler ledare utbildas och att fler spelare erbjuds utvecklande och stimulerande träning.

Syftet med samarbetet är att stärka fotbollens position i Karlskoga och närliggande områden. Degerfors IF hoppas också att samarbete ska ”bygga broar” mellan föreningar samt skapa och utveckla samarbeten mellan föreningar och skolan.

– Kan vi tillsammans ge fler fotbollsungdomar möjlighet att utvecklas i tidig ålder, så innebär det att de känner större stimulans att fortsätta spela fotboll. Det leder i sin tur till att både bredd och elit gynnas, säger Degerfors IF:s akademichef Peter Palmqvist.

Degerfors IF kommer dessutom att utbilda ledare i Karlskoga för att bidra till en mer utvecklande fotbollsmiljö lokalt. Anledningen till att Degerfors IF valt att samarbeta med just KB Karlskoga är för att föreningen på sikt tror att det är den bästa samarbetspartnern. Degerfors IF saknar en naturlig samarbetsklubb i närheten, där föreningens akademispelare kan erbjudas seniorfotboll.

– Vi tycker att KB är den klubb som har bäst förutsättningar för att på sikt lyckas ta sig upp i seriesystemet till lägst division 2-nivå. Detta tillsammans med att vi kan vara med i utvecklingen av ungdomsfotbollen i Karlskoga var avgörande för vår del i samarbetet. Förhoppningsvis kan vi tillsammans med klubbarna få ett ökat allmänt fotbollsintresse i Karlskoga, vilket gynnar hela fotbollsregionen Östra Värmland.

– Vi hade nyligen ett möte med fotbollsklubbarna i Karlskoga där vi tillsammans skapade riktlinjer för en kommande handlingsplan på ungdoms- och ledarsidan. Det var många frågor och tankar, både positiva och negativa, under det fyra timmar långa mötet men alla var överens om att fotbollen i Karlskoga måste utvecklas och att det är dags att blicka framåt. Möckelnregionens fotbollsungdomar ska kunna erbjudas möjligheten att utvecklas på ett så bra sätt som möjligt.

Mål med samarbetet

• Fler utbildade ledare inom karlskogafotbollen.
  • Att ungdomsspelare i karlskogafotbollen, från tidig ålder, får en utvecklande och stimulerande träning av välutbildade ledare. Detta innebär att fler väljer att satsa på/fortsätta att spela fotboll, vilket utmynnar i utökat antal aktiva i seniorfotbollen.
  • Att i framtiden fostra elitspelare som kommer från karlskogaområdet.
  • Att erbjuda en bra seniormiljö för akademispelare från Degerfors IF.