Degerfors IF inleder samarbete med Karlstads universitet

Degerfors IF och Karlstads universitet har krokat arm för att hjälpa spelarna i herr- och damlaget att ha en fin karriär även när de slutat spela fotboll. Samarbetet innebär bland annat att spelarna får hjälp med studievägledning, upplägg och planering om de väljer att studera vid Karlstads universitet.

– Alldeles för många spelare mår dåligt när fotbollskarriären är över och där vill vi ta ett större ansvar. Många spelare lever i en fotbollsbubbla hela livet och vet inte vad de ska göra när bubblan spricker. I värsta fall kan fotbollskarriären ta slut i ett tidigt skede, till exempel vid en skada, och det kan vara jobbigt om man inte har en plan b. Vi vill ge spelarna möjligheten att få en mjukare landningsbana och visa dem vilka andra karriärmöjligheter som finns, säger klubbchef Lars Weman.

Karlstads universitet erbjuder möjligheten för elitidrottande studenter att få speciellt stöd under studietiden. Stödet gör det möjligt att kombinera elitidrottande med studier, utan att någon av delarna påverkas negativt. Det kan handla om allt från flytt av tentor till individuell handledning och gemensamma föreläsningar.

– Det är inte enbart ett framtidsperspektiv utan vi tror att det kan ha en positiv inverkan på spelarnas prestationer att studera. Man inhämtar nya perspektiv samtidigt som man får ett miljöombyte både rumsligt och intellektuellt. Fotbollen kommer nog alltid att vara nummer ett för spelarna, men om de väljer att studera på Karlstads universitet parallellt med sina fotbollskarriärer, så kan de få hjälp att lägga upp studierna på ett sådant sätt att fotbollen inte blir lidande.

Stort intresse

Representanter från Karlstad universitet fanns idag på plats på Stora Valla för informera om de olika programmen, vilka upplägg som finns och hur man går till väga för att söka till elitidrottsuniversitetet. Responsen från herrlaget var bra och redan under förmiddagen hade två ansökningar skickats in.

– Vi har redan fått in två ansökningar från spelare som hoppat på det här upplägget och sökt till program. En annan funderar på kurser och två spelare överväger att läsa masterprogram. Det var ett otroligt bra gensvar, säger Maria Olsson, fakultetsadministratör vid Karlstads universitet.

Under dagens träff fanns Dalian Dawody, svensk landslagsman i thaiboxning, på plats och delade med sig av sina erfarenheter av att kombinera elitidrottande med universitetsstudier vid Karlstads universitet.

– Jag har ju en situation som är väldigt lik den herrlaget har. Jag tränar två pass varje dag och jag vill visa att det går att kombinera studier och elitidrott. Det är väldigt lätt att lägga upp sin egen plan och det krävs inte så mycket tid och energi som man tror, säger Dalian Dawody.