Degerfors bjöd på målkalas i Svenska cupen

Degerfors tog en komfortabel seger med hela 6-1 mot Skiljebo i den första gruppspelsmatchen i Svenska cupen.

Matchen inleddes med ett intensivt tempo där båda lagen fick känna på bollen. Degerfors skapade flera fina anfall och radade upp hörnor. I den 20:e matchminuten får Skiljebo-försvarare bollen på armen och domaren pekar på straffpunkten. Diego Campos är hur säker som helst när han placerar in bollen i det vänstra hörnet och det är 0-1 till Degerfors.

De båda lagen fortsätter att ånga på och Skiljebo tar sig uppåt i banan vid ett par tillfällen. Det är fortfarande Degerfors som har övertaget, men Skiljebo får utdelning i minut 31 när man kontrar och bollen når fram till Liam Deighton som lägger in kvitteringen. 1-1.

Degerfors skulle kort därefter återta ledningen när Dijan Vukojevic frispelas vackert av Diego Campos i den 37:e matchminuten. Vukojevic springer ifrån Skiljebos backlinje och chippar in bollen i mål. 1-2 till Degerfors.

Matchen fortsätter att utspela sig på Skiljebos planhalva och Degerfors kontrollerar matchen. Trots mängder med chanser för Degerfors går laget till halvtidsvila med resultatet 1-2.

Andra halvlek

I andra halvlek skulle det lossna ordentligt för Degerfors. Laget satte full fart direkt och öste på i offensiven. Man får sedan ett fint frisparksläge i minut 49 när Diego Campos rivs ner av Skiljebo-försvaret, frisparken tas av Abdelrahman Saidi som skjuter över. Daniel Krezic tar sig strax därefter fram och skjuter ett riktigt farligt skott som räddas av målvakten i Skiljebo-målet. I matchminut 59 får Degerfors nytt frisparksläge, nästan identiskt med det första och det är återigen Campos som rivs ner. Saidi och Vukojevic kör sten, sax, påse om vem som ska ta frisparken och Vukojevic går segrande ur den lilla internmatchen. Vukojevic slår en frispark längs marken som hittar in i mål. 1-3 till Degerfors.

10 minuter senare håller sig Saidi framme på ett skott och smäller in returen. 1-4 till Degerfors. Direkt efter målet genomför Degerfors ett trippelbyte där Dijan Vukojevic byter med Nikola Djurdjic, Sebastian Ohlsson med Gustav Granath och Christos Gravius byter med Justin Salmon.

Degerfors fortsätter alltjämt att pressa på, men Skiljebo kommer till ett bra friläge som Adam Carlén avbryter med en mycket fin glidtackling. Några minuter senare genomför Degerfors sitt sista byte när Adhavan Rajamohan byter med Saidi. Efter bara en kort stund på planen kommer Rajamohan med full fart mot Skiljebo-målet och med ett skott som räddas av målvakten. Returen når fram till Nikola Djurdjic som petar in bollen i mål. 1-5.

I minut 84 ska Degerfors sätta sista bollen i nät. Diego Campos fångar upp bollen på egen planhalva och springer hela vägen till Skiljebos straffområde där han avlossar ett fint skott som målvakten inte lyckas nå. 1-6.

Tränare Tobias Solberg summerar matchen kort

– Det känns bra resultatmässigt. Det är inte bara att göra sex mål på beställning och Skiljebo har flera bra spelare i laget. Vi tog oss an matchen på ett bra sätt. Det finns mer att göra i vårt spel. Vi behöver fokusera mer när vi tappar boll, vi behöver organisera oss mycket snabbare. Vi har inte råd att fundera och stå och vänta på att saker ska hända.

Vad kommer att krävas mot Sundsvall?

– Det blir ett snäpp upp och kul att få spela på hemmaplan igen. Sundsvall är ju ett lag som vi ska tampas med i Allsvenskan här så småningom. Vi behöver fokusera på vårt spel. Vi har en bra vecka framför oss med ledigt imorgon och vi ska göra allt för att bli bättre tills vi möter Sundsvall, avslutar Tobias Solberg.

Matchfakta

Svenska cupen, gruppspel

Mål: 0–1 Diego Campos (20 min), 1–1 Liam Deighton (30 min), 1–2 Dijan Vukojevic (37 min), 1–3 Dijan Vukojevic (60 min), 1–4 Abdelrahman Saidi (69 min), 1–5 Nikola Djurdjic (80 min), 1–6 Diego Campos (84 min).

Startelva: Jeff Gal – Rasmus Örqvist, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson (ut 70) – Erik Lindell, Adam Carlén, Christos Gravius (ut 70), Anton Kralj (ut 35) – Diego Campos, Dijan Vukojevic (ut 70), Abdelrahman Saidi (ut 75).

Ersättare: Daniel Krezic (in 35), Gustav Granath (in 70), Nikola Djurdjic (in 70), Justin Salmon (in 70), Adhavan Rajamohan (in 75), Johan Bertilsson, Filip Järlesand.