Degerfors bärgade tung poäng i Borås

Damlaget ställdes mot Elfsborg på bortaplan i premiären och matchen det var en härlig inramning som mötte DIF-tjejerna. Hela 479 åskådare och Guliganerna på plats på kortsidan på Borås Arena. Det syntes även ett 10-tal med röd-vita halsdukar på läktaren.

Elfsborg är tippade av de flesta att göra upp om seriesegern i Division 1 Mellersta, trots att laget är nykomlingar.

Spelbilden var som förväntad. Elfsborg kontrollerade bollinnehavet och Degerfors kontrade. Faktum är ändå att bortalaget i första halvlek hade fler vassa målchanser än Elfsborg. De farligaste chanserna för DIF hade Jessica Edvardsson, som tyvärr prickade egna spelaren Emma Jansson i bröstet i öppet läge samt Sara Öjebo som sköt i ribbans undersida i 35:e minuten. Mot slutet av halvleken ökade dock hemmalagets tryck och DIF började få svårt att stå emot men Anna Zander gjorde några fina räddningar och det var 0-0 i paus.

I halvtid tvingades Rebbecca Stålhammar byta på grund av befarad hjärnskakning och efter 64 minuter tvingades även Emma Jansson och Olivia Neander kasta in handduken på grund av skador. In kom Josefine Sjöholm, Linn Berg och, efter skada, comebackande Ida Mattsson. Efter 71 minuter kom så hemmalagets ledningsmål när Ellen Nilsson slog in en retur i öppet mål efter att Zander först räddat det öppna läget.

I 82 minuten fick Isabelle Johansson kramp. Slut på försvarare på bänken och DIF bytte in Mimmie Sundén och gick upp och spelade 3-5-2. I 89:e minuten vann DIF bollen på mittplan och Sara Öjebo drog ner med frispark som följd 5 meter framför mittcirkeln. DIF lyfte upp allt man hade och den långa frisparken från Elin Lindbäck skarvades i röran framför mål in i burgaveln av en hemmaförsvarare.

Övertiden sattes till 3 minuter och spelades av utan farliga chanser och DIF bärgade med det en tung poäng på Borås Arena. Till bästa spelare i DIF utsågs Sara Öjebo.

Elfsborg–Degerfors 1–1 (0–0)

Mål: 1–0 Ellen Nilsson (71), 1–1 Självmål (88).

Publik: 479 (Borås Arena)