Damjan Pavlovic klar för Degerfors IF

Degerfors IF är överens med den defensiva mittfältaren Damjan Pavlovic om ett lån över 2023 med köpoption. 21-årige Damjan Pavlovic kommer senast från HNK Rijeka i den kroatiska högstaligan.

Damjan Pavlovic är född och uppväxt i Belgien och är skolad i Standard Lièges akademi. Säsongen 20/21 tog han klivet upp i A-laget och har sedan dess gjort totalt 27 matcher i den belgiska högstaligan. I höstas gick flyttlasset till den kroatiska klubben HNK Rijeka, som han tillhört de senaste sex månaderna. Totalt blev det sex matcher för Damjan i Rijeka.

Damjan har representerat Belgiens U-15- och U16-landslag. Damjan är också serbisk medborgare och han har representerat Serbien på såväl U-20 som U-21-nivå.

– Jag är glad att vara här. Det blir lite av en nystart för mig och jag ser fram emot att få hjälpa klubben och bli en bättre spelare. Jag hoppas att vi kan åstadkomma mycket bra, säger Damjan Pavlovic.

– Jag visste inte så mycket om Degerfors innan de hörde av sig, men jag känner några spelare som spelat i Sverige, som varit i Standard Lièges akademi och jag har pratat lite med dem. Jag har tittat på några matcher och jag har en bra känsla.

– Folk brukade kalla mig ”the pitbull” förr eftersom jag var väldigt aggressiv på planen. Nu är jag något lugnare, men har fortfarande en ganska aggressiv spelstil. Min stora styrka som fotbollsspelare är nog min teknik och min bollbehandling. Jag är inte jättestor, men jag är väldigt stark och svår att ta bollen ifrån.

– Jag hoppas att vi kan nå en placering högt upp i tabellen i år. Jag går alltid in för att vinna och vi ska vinna så många matcher som möjligt. Det viktigaste är att laget fungerar och att jag kan bidra på planen. Personligen hoppas jag kunna bidra med både mål och assist.

Sportchef Patrik Werner om Damjan Pavlovic

– Damjan är en bollsäker, defensiv mittfältare med bra fötter. En ettrig spelare som jobbar hårt i defensiven. Trots sin unga ålder så har han gjort många matcher på hög nivå och det känns bra att vi kan knyta till oss en sådan spelare.

Välkommen till Bruket, Damjan Pavlovic!