Damerna vidare i Svenska Cupen

Framgångarna fortsätter för Degerfors IF:s damer – denna gång i Svenska Cupen. Rödvitt vände hem från Åmål med ett avancemang efter att ha besegrat IF Viken med 2-1, i en jämn och tuff drabbning. Viken huserar, liksom Degerfors damer, i division 2 och tillhör nordvästra Götaland.

— Två bra lag på planen. Det märktes tidigt att det var ett av de bättre lagen vi mött, med bra tempo och bra fysik. För oss var det en rolig match att spela, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors IF.

Det var Degerfors som öppnade målskyttet i den andra halvleken. Emelia Dahlström var påpassligt framme och lobbade in 1-0. IF Viken replikerade dock på samma sätt och utnyttjade en tilltrasslad situation.

Matchen stod och vägde igen när Tyra Eriksson, som många gånger tidigare säsongen, bröt sig loss i djupled och vann en kampsituation med sin snabbhet och styrka för att sedan rulla in 2-1 – vilket också blev det matchavgörande målet.

— Nu kliver vi in i en tuffare period med många matcher så det här var en bra genomkörare för oss. Vi har mött många av lagen som ligger i botten av tabellen och jag tror vi kan förvänta oss tuffa matcher som denna i fortsättningen, säger Werner.

Dessutom fortsätter resan i Svenska Cupen.

— Om jag förstått det rätt kliver elitlagen in i nästa omgång, med samma upplägg som för herrarna. Där har vi en riktig utmaning framför oss, avslutar Werner.