Damerna studsade tillbaka efter förlusten i Arvika – körde över Hertzöga

Efter en tuff premiär där IK Arvika Fotboll besegrade Degerfors IF med klara 3-0 lyckades nykomlingarna från Stora Valla studsa tillbaka direkt. Under söndagen vann klubbens damer mot Hertzöga BK 2 borta i Karlstad. 1-4.

Inför matchen sa du att ni inte riktigt var vana vid tempot i division 3. Ni vande er snabbt?

– Ja, det här var en bättre match än den senast. Då mötte vi ett Arvika som var väldigt bra. De hade några spelare som har spelat högre upp i seriesystemet och vi klarade inte av den matchen. Nu mötte vi ett yngre, välspelande lag. Men vi hängde med i tempot och hade en viss fördel när det gäller fysiken. Det var en bra match från vår sida, säger tränare Patrik Werner.

Berätta om målen.

– Det första kom efter ett mycket fint anfall. Maja Edlund kom igenom centralt och spelade en boll bakom motståndarnas backlinje. Jessica Karlsson rullade snyggt in 0-1. 0-2-målet var en kanonfrispark från Maja. I den andra halvleken fick Hertzöga in 1-2. Det var i ett läge då vi hade rätt bra kontroll på matchen, så det var lite olyckligt. Hela vårt lag var på rätt sida så det målet skulle vi inte ha släppt in. 1-3 var ganska billigt. Ett motståndarmisstag. Efter det skulle det mycket till för att vi skulle tappa segern. Jessica Axelsson gjorde 1-4 i slutet av matchen. Hon kom in bakom backlinjen och lobbade bollen över målvakten.

Gjorde ni några justeringar i spelet jämfört med den första matchen?

– Nej, vi var organiserade på samma sätt och hade ungefär samma matchplan. Vi hade funderingar på att ändra men gjorde inte det. Vi hade ett högt försvarsspel där vi pressade dem ganska mycket. Den här gången gav det mer utdelning jämfört med senast. Senast tog sig Arvika ur det, ställde om och kontrade på oss. Den här gången fick vi fast bollen på offensiv planhalva på ett bättre sätt.

Var det några spelare som stack ut lite extra?

– Jag tycker de flesta gjorde bra ifrån sig. Ska man lyfta fram någon kan sägas att Lisa Andersson tog ett friläge efter en minut. Viktigt att vi inte hamnade i underläge där. Det motståndarna skapade hanterade Lisa på ett bra sätt. Sedan tycker jag att Ida Mattsson var duktig. Spelade wingback till en början men gick sedan ner till trebackslinjen efter att vi fått en skada.

I nästa omgång är det dags för hemmapremiär. På lördag kommer Säffle SK 2 på besök.