Damerna överlägsna hemma på Valla

Efter fyra mål i Karlstad häromveckan kom damerna hem till Stora Valla och ställde till med ett ännu kraftigare vulkanutbrott. Säffle SK 2 var chanslösa i Rödvitts hemmapremiär där två hattrick (Jamie Tiuraniemi och Tyra Eriksson), två mål av Jessica Karlsson och varsitt mål av Emma Tryggvesson och Maja Edlund resulterade i hela 10-0.

– Vi gjorde två snabba mål tidigt i matchen. Då blir det ganska enkelt och behagligt. Sett över hela matchen var vi klart bättre än motståndarna. Det stod 5-0 i halvtid, säger tränare Patrik Werner.

Är det någon detalj du är särskilt nöjd med i ert spel?

– Vi hade ett mycket bättre anfallsspel än vad vi har haft tidigare. Längre anfall. Det har vi haft vissa problem med. Nu var det långa, bra anfall. Många målchanser och många mål. Passningsspelet var också bättre.

En sak som blivit uppmärksammad efteråt är att Ida Henriksson blev tredje generation Henriksson att representera DIF på Stora Vallas A-plan. Kan du berätta om det?

– Både Lasse och Sebastian är gamla spelare och Ida är Sebastians dotter. Det var kul. Hon är en mittfältare som är konditionsstark och som har en bra vänsterfot. Hon kan spela både på kanten och centralt.

Nu har ni, nykomlingar i division 3, fått upp farten rejält. Vad har ni för målsättning nu när snart halva serien är spelad?

– Vi har sagt att vi vill försöka vara topp tre. Det tror jag att vi kan lyckas med. Vi fick möta ett bra Arvika i första matchen och de blir nog svåra att komma ikapp. Utöver det ska vi försöka komma så högt upp som möjligt. Vi har inte gett upp tanken om att vara med i toppen. Vi får försöka vinna så mycket som det går och se hur långt det räcker.

Nästa match spelas på lördag då DIF möter poänglösa tabelljumbon Kronans FK på bortaplan.