Damerna DM-skrällde: ”Sa att det skulle krävas personbästa av samtliga spelare”

Damerna stod under tisdagskvällen för en fantastisk skräll då de slog ut Norrstrands IF ur DM. Division 3-nykomlingen DIF tog emot division 2-laget på Stora Valla och visade att man kunde spela jämnt trots att gästerna var klara förhandsfavoriter.

– Vi har spelat lite mer offensivt i de tidigare matcherna men igår valde vi att lägga oss något lägre i försvarsspelet. Det blev lyckat. De hade svårt att skapa målchanser. Dock blev vi lite för baktunga under de första 20 minuterna. Det blev chansfattigt, men till slut fick vi ett läge och gjorde 1-0. Jag tror det var jätteviktigt att vi fick första målet, säger tränare Patrik Werner om kvartsfinalen.

Beskriv målet.

– Maja Edlund tog sig förbi sin back nere på kortlinjen och chippade in bollen till Ida Henriksson som vann en duell vid bortre stolpen. Bollen hamnade Hos Jessica Karlsson som kunde slå in den i öppet mål. Det var ett viktigt och snyggt mål.

Rödvitt tog med sig uddamålsledningen in i halvtidsvilan. När bara någon kvart hade spelats av den andra halvleken låg bollen ännu en gång i nät.

– Kombinationsspel centralt på mitten, sedan bröt sig Emma Tryggvesson igenom och tryckte in bollen. Ett bra skott som var otagbart för målvakten. Där fick vi 2-0 och spelade sedan på resultatet på ett bra sätt. Jag tycker att det var en rättvis seger. Vi var bra försvarsmässigt och hade även relativt bra kvalitet på vårt anfallsspel även om vi inte skapade lika mycket som vi är vana vid att göra i den serie där vi spelar till vardags.

I semifinalen väntar Rävåsens IK, division 1-klubben från Karlskoga.

– Yrjö Toivonen (Werners tränarkollega) sa att det skulle krävas personbästa av samtliga spelare för att vi skulle kunna vinna igår. Riktigt så var det kanske inte, men vissa var uppe och nosade på den prestationsnivån. Det räckte för att vi skulle vinna. I semifinalen krävs det däremot att varje spelare på planen gör en topprestation om vi ska ha någon möjlighet överhuvudtaget.

Vad har du för förväntningar på det mötet?

– Om man tänker på resultatet i den matchen blir det naturligtvis svårt, men det är roligt för oss att möta bra lag. Vi är nya och lär oss mycket av varje match. Det är klart att det kommer bli roligt men jag har inga större förhoppningar om att vi ska klara av att ta oss vidare i DM. Vi ska försöka göra så att matchen lever så länge det bara går.

Datum för semifinalen är inte bekräftat.