Dahlström målskytt igen – men sen kvittering förstörde festen i Västerås

Degerfors såg länge ut att få med sig ytterligare en seger i superettan 2020. Söndagskvällens bortamatch mot Västerås SK var jämn och tuff på många sätt, men när mer än 90 minuter hade spelats var det rödvit 2-1-ledning på den grönvita arenan. Då fick hemmalagets Karwan Safari drömträff. 2-2 letade sig in bakom Ismael Diawara och DIF fick nöja sig med en poäng.

– Vi mötte ett bra Västerås och gjorde väl själva ingen jätteprestation. Det var rättvist att VSK kvitterade även om det är surt att vi tappade det sent, säger tränare Tobias Solberg.

Oliver Ekroth nickade en hörna i stolpen efter 26 minuter. Istället var det hemmalaget som tog ledningen kort därefter. Filip Tronét satte 1-0 för VSK. Efter 37 minuter var Ekroth ännu en gång framme på en hörna. Den här gången gick bollen i mål och bara minuter senare kunde Rödvitt gå upp i ledning. Nyförvärvet Villiam Dahlström gjorde mål för andra matchen i rad.

– Jag tog en löpning på mittbackens blindsida och Christos (Gravius) såg mig tidigt. Han slog en boll på djupet. Jag tog en touch och deras back kom glidande. Där hade jag egentligen kunnat falla men jag valde att stå upp. Jag kom ur vinkeln lite men vände in igen och sköt den i bortre. Tyvärr fick vi bara en poäng men sett till hur vi spelade tror jag att vi i slutändan kommer se det som en vunnen pinne, säger Dahlström.

Tobias Solberg är inne på samma spår. Krysset får ses som någon form av framgång:

– Att det var ett nytt underlag (konstgräs) märktes ganska tydligt. Det gick mycket snabbare. Vi kunde inte hantera det på det sättet vi trodde. Att vi ledde matchen efter den första halvleken var kanske inte fullt rättvist. Vi ska vara nöjda med att vi fick med oss en poäng utan att spela bra. Sådana matcher kommer ibland. Alla krigade och kämpade vilket var kul att se. Sedan stämde inte det tekniska till hundra procent.

Vad var det VSK gjorde svårt för er?

– Framförallt satte de högre press än vad vi hade räknat med. På ett sätt såg vi fram mot det. Vi har tänkt att lag som sätter press på oss ska passa oss perfekt. Vi gillar att spela oss ur pressen, men vi klarade inte riktigt att hantera det tekniska med bollen. Det gick fort på konstgräset och den gled ifrån oss. Vi klarade inte att ta oss ur pressen på det sätt vi annars brukar göra.

I nästa omgång tar Degerfors emot Norrby IF på Stora Valla.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Marcus Astvald

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

64 minuter: Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius och Axel Lindahl ersatte Marcus Astvald.

83 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström.

88 minuter: Christoffer Wiktorsson ersatte Victor Edvardsen och Daniel Janevski ersatte Johan Bertilsson.