Dahlström får visa lagkamraterna Gotland: ”Gutavallen visar sig från sin finaste sida”

Sedan igår befinner sig Degerfors allsvenska herrtrupp på träningsläger i Visby, Gotland. Efter att ha startat utanför stora Valla klockan 04:30 på morgonen anlände laget slutligen till det populära sommarresemålet.

– Det är jättefint här och vi har verkligen bra förutsättningar. Fint boende, jättefin plan, bra väder. Det kan egentligen inte bli bättre, säger tränare Andreas Holmberg.

Lägret är första tillfället a-truppen är samlad sedan man gick på semester vid månadsskiftet maj/juni.

En ganska intensiv vecka med träning fem dagar i rad. Vad vill ni få ut av den här nystarten?

– Den är intensiv, som du säger, så det är viktigt att vi balanserar belastningen. Vi vill komma i gång ordentligt och kommer att fästa stor vikt vid fysiken men kommer även gå igenom många taktiska bitar. Vi ska finslipa det så att vi blir ännu bättre som helhet, säger Holmberg.

Att vara på träningsläger i Visby är extra speciellt för anfallaren Villiam Dahlström som fick vårsäsongen förstörd av en skada. Gotlänningen får nu ta med sig sina lagkompisar till arenan där allt tog fart.

– Det är fantastiskt. Gutavallen visar sig från sin finaste sida. Vattnad, kortklippt plan och strålande väder. Det är så det ska vara, säger Villiam Dahlström.

Vad har laget fått se av Gotland hittills?

– De anlände igår efter en lång resa. De fick se båten, vilket många uppskattade. Sedan hade vi en rätt lugn eftermiddag på hotellet men tog också en sväng till Visbys innerstad för att visa allt kulturellt som finns.

På tal om kulturellt har ”Villiam Dahlströms barndomshem” blivit ett begrepp. Jag har hört folk som frågar: ”Har ni sett Villiam Dahlströms barndomshem?” Hur känns det?

– Det ligger precis vid vårt hotell. Jag berättade för Natalie (Morgenstern, fysio) var jag bodde och då sa hon att ”Stisse” (Ekman, klubbikon) redan hade berättat det fem gånger.

Du är tillbaka i träning i högsta grad. Hur ser det ut med rehabiliteringen?

– Det ser bra ut. Jag har varit väldigt spelsugen ett tag nu och kroppen känns näst intill hundra. Det är huvudet som ska komma i gång lite bara.

Det är några dagar kvar här. Vad ser du mest fram emot att få visa på din hemö?

– Idag ska vi spela paintball vilket i sig är väldigt kul. Sedan ska några spela golf på Sveriges näst finaste bana. I övrigt är det lite golf och kanske ytterligare någon rundtur i innerstaden på schemat. Sedan hoppas jag att någon vill följa med mig en sväng till landet. Titta på södra och norra Gotland. Men vi har lagt in en del fritid så de får se vad de vill. Kanske någon rauk.

Rödvitt tränar på Gutavallen varje dag till och med söndag. Start cirka 10:15. Med på lägret finns i stort sett alla a-kontrakterade spelare som inte är heltidsutlånade till någon annan klubb. Kvar på fastlandet är Tufve Östlund som har matcher med Karlstad Fotbollutveckling samt Nicklas Maripuu som saknas av privata skäl.