Dags för årets andra Holmberg-derby

”Vi kan inte säga att Degerfors IF ska uträtta stordåd en gång till, men vi kan tro på det. Historien har visat att det finns skäl att tro. Och historien har visat att alla behövs för att det vi tror på ska kunna bli verklighet.”

Imorgon, lördag, är det på dagen 28 år sedan Degerfors IF besegrade Djurgårdens IF och avancerade till allsvenskan. Det finns en chans att historien upprepar sig. Om Rödvitt vinner samtidigt som Jönköpings Södra tappar poäng hemma mot Norrby spelar Degerfors i allsvenskan 2021.

Tre poäng är dock inget som kommer komma gratis. För motståndet står ett GAIS som kämpar för att säkra fortsatt spel i superettan och som leds av tidigare Degerforstränaren Stefan Jacobsson samt Andreas Holmbergs storebror ”Fidde”.

Tidigare under säsongen spelades det första Holmberg-derbyt. 0-0 i Göteborg. Nu möts ni igen och den här gången står så otroligt mycket mer på spel för båda lagen. Med vilka tankar går du in i den här matchen?

– Jag tänker väldigt lite på att jag ska möta min bror och Stefan Jacobsson imorgon. Det här är en otroligt viktig match för oss. Nu på slutet känns varje match som en final. Det ska bli spännande. Jätteroligt, säger tränare Andreas Holmberg.

Träningen igår, torsdag, kändes lite som när landslaget är på mästerskap. Tv-kameror och journalister runt om planen. Det är ingen hemlighet att det är ett enormt pådrag kring den här matchen. Hur går det med att hantera det i laget?

– Jag tycker att det har varit ganska mycket uppmärksamhet kring oss hela hösten. Vi har lyckats ganska bra med att slå bort det och istället tänka och fokusera på nästa match och nästa prestation hela tiden. Det är bara att fortsätta så som vi har gjort och se till att vi är på tårna imorgon.

Vad är hemligheten bakom att lyckas trycka bort det här då?

– Egentligen handlar det om… nu kommer jag säga det jag alltid säger till dig… att jobba hårt på varje träning. Varje bollmottagning, varje aktion man gör. Om man fokuserar på det har man inte tid att tänka på något annat.

Det har ändå gått halvbra på slutet för GAIS. De är i ett bättre läge än vad de var när ni senast möttes. Vad är det som fungerar för GAIS när det väl fungerar?

– De har fått in några nya spelare som har gjort att laget blivit vassare framåt men även fått en helt annan stabilitet. Jag tycker att de är ganska bra i sitt presspel och har utvecklats mycket där. Sedan har de fortsatt att jobba med sin speluppbyggnad. Den har blivit bättre och bättre hela tiden. Det är ett delvis nytt lag som börjar ta form nu. Under inledningen av hösten var de, tillsammans med oss, det formstarkaste laget. Sedan hade de en liten svacka och så vann de senast (2-0 mot AFC). Det kommer bli en svår uppgift men vi ska göra allt vi kan.

Vad innebär det i praktiken?

– Springa!

Ni har inga avstängningar inför matchen. Hur ser det ut med skador och sjukdomar?

– Alla var med på träningen igår. En del spelare har varit sjuka men de är alla tillbaka och har gjort coronatester som visat negativt. Det känns jättebra.

Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Då matchen kommer sändas med studio drar den i gång klockan 17:35. Med anledning av att coronaläget förvärrats får vi tyvärr inte ta in publik, men du kan följa spänningen på Dplay eller via Sveriges Radio.