Cupbesvikelse när DIF slogs ut efter rysarmatch

Cupäventyret är över för Degerfors IF. Det står klart efter en av de mer spektakulära fotbollsmatcher laget varit inblandat i på länge. Superettanklubben Västerås SK kom till Stora Vallas konstgräs under söndagseftermiddagen och bjöd upp till dans när kvartsfinalen skulle avgöras.

Degerfors tog ledningen i 35:e minuten. Saidi drog iväg ett skott som gick via VSK-fötter och VSK-ryggar, vidare till en VSK-målvaktsräddning, vidare upp i ribban och slutligen ut till Victor Edvardsen som kunde slå in 1-0.

Gästerna kvitterad sedan tidigt i den andra halvleken. En misslyckad passning fångades upp av Filip Tronêt som snyggt tog sig fram genom Rödvitts försvar och fick in bollen bakom Jeff Gal.

Avgörandet såg ut att komma i den 81:a minuten. Victor Edvardsen fick till ett inspel från vänsterkanten, snyggt längs marken och fram till Sargon Abraham inne i straffområdet. Abraham fångade upp bollen med högerfoten och använde sedan vänsterfoten till att dra upp den i nättaket. 2-1. Men det skulle visa sig att dramatiken var långt från över.

I den 86:e minuten fick VSK hörna. Bollen träffade en Degerforshand vilket resulterade i att domaren pekade på straffpunkten. Den efterföljande straffsparken styrde straffmonstret Gal upp i ribban och såg därmed ut att för andra gången på mindre än ett år bli hjälte på exakt det där magiska rädda-straff-i-slutminuten-sättet han lyckades med mot Trelleborg förra säsongen. Men dramatiken var, som sagt, långt från över.

Bara någon minut senare hittade VSK fram med en djupledsboll. Filip Tronêt spelade snett inåt bakåt från vänstra ytterkanten av Degerfors straffområde. Unge Olle Edlund mötte bollen och placerade elegant in kvitteringen.

Matchen gick till förlängning och det var sju minuter in i den som gästerna för första gången tog ledningen. Degerfors hade problem med att rensa undan en hörna. Bollen gick till slut fram till Sean Sabetkar som tryckte in den i mål. 2-3 och rejäl uppförsbacke för DIF. Värre blev det med tolv minuter kvar. VSK kopierade sitt 2-2-mål. Snett inåt bakåt från vänsterkanten. Den här gången var det Brian Span som mötte bollen och kunde sätta dit 2-4.

Johan Bertilsson gav sedan DIF hopp genom att nicka in ett Lindell-inlägg med fem minuter kvar av förlängningen. Närmare än så kom dock inte Degerfors IF. Matchen slutade 3-4 och det blir därmed Västerås SK som får möta BK Häcken i semifinal nästa helg.

– Vi släppte in enkla mål och stod för ett mindre bra försvarsspel. Vi kontrollerade matchen och var det bättre laget, vilket vi väl ska vara. De skapade egentligen ingenting förrän vi gjorde 2-1. Vi tog flera små felbeslut. Vi vågade inte hålla i bollen, skickade bara bort den, drog på oss frisparkar varpå Västerås fick lyfta upp folk. De fick också komma in bakom oss två gånger. Dels den gången det resulterade i hörnan de fick straff på, dels innan de fick in sin kvittering. Där hade vi inte press på bollhållaren. Väldigt tråkigt även om många minuter ändå var helt okej från vår sida, säger tränare Tobias Solberg.

Det du beskriver här handlar om matchens sista sju, åtta minuter. Vad hände?

Ja, säg det… Vi får gå igenom matchen ytterligare, men det handlar om små detaljer som är viktiga. Sedan chansade VSK också. Det satsade allt på ett kort. Det fanns situationer där vi hade kunnat spela av några minuter. Hålla i bollen i stället för att slå bort den, för annars kommer den tillbaka. De är rätt tunga när de får flytta in folk och lyfta både på hörnor och på frisparkar. Samtidigt var vi bra nästan hela tiden, så det handlade precis som du säger om en kort period. Då är det klart att det mer handlar om en känsla av att vi har en seger på gång och att det påverkar vårt beslutsfattande.

Nervositet?

– Ja, eller vad man ska kalla det. ”Nu har vi skaffat oss något vi inte får tappa. Det är inte långt kvar och vi kan få spela en semifinal.” Samtidigt är det något att dra lärdom av för vi kommer ha ledningen i fler matcher och då ska vi göra det på ett bättre sätt. Det är skillnad om man åker på ett fint baklängesmål, som kommer efter en bra prestation från motståndaren. Nu kändes det som att de inte behövde göra särskilt mycket för att få bra lägen på slutet. Jag kan tycka att det ska krävas mer för att skapa målchanser mot oss.

En olycka kommer sällan ensam. Ferhad Ayaz fick bytas ut i paus och i förlängningen fick Sebastian Ohlsson kliva av. Då hade ni gjort alla byten och fick spela med tio man. Hur är det med de här spelarna?

– Ferhad fick en känning i den första halvleken. Han var ganska pigg tycker jag, så jag hoppas och tror att han är tillbaka snart. Kanske redan under den här veckan. Sebastian fick problem med foten, men det ska inte heller vara någon fara. Han kände sig bättre redan efter matchen, säger Solberg och tillägger:

– Det var glädjande att se att vi lyckades skapa en riktigt bra slutforcering trots att vi bara spelade med tio man. Vi gjorde ett mål och hade faktiskt något läge till där vi hade kunnat få in en kvittering. Det är väl något att lyfta.

Istället för semifinal väntar nu träningsmatch mot Norrby IF till helgen.

Startelva och byten

Jeff Gal

Gustav Granath – Daniel Janevski – Sebastian Ohlsson

Jonathan Tamimi – Adam Carlén – Nicklas Maripuu – Ferhad Ayaz

Abdelrahman Saidi – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

Halvtid: Erik Lindell ersatte Ferhad Ayaz.

70 minuter: Johan Bertilsson ersatte Abdelrahman Saidi och Sargon Abraham ersatte Villiam Dahlström.

101 minuter: Anton Kralj ersatte Jonathan Tamimi och Christos Gravius ersatte Nicklas Maripuu.