Bra känsla i Degerfors inför AIK: ”Vi ska verkligen ta för oss”

Degerfors IF är inne i en tung period med fem raka förluster som gjort att man halkat under kvalstrecket. Även om insatserna både mot Sirius och Djurgården varit pigga och hoppfulla har det slutat med två sura förluster. Trenden behöver brytas och poängen måste in – men det blir tveklöst tufft när AIK gästar Stora Valla på måndagskvällen, start kl 19.

Nu ställs ni mot den andra guldkandidaten på kort tid. Vad tror du om era chanser i den här matchen?

– Kommer vi själva upp i nivå så har vi en bra chans. Det har vi i alla matcher om vi står upp – som vi gjorde sist mot Djurgården. Men AIK har varit jättebra i år och ska vara med i toppen, för deras del handlar det om att hämta tre poäng för att vara med i racet. Vi ska gå ut och vara modiga, verkligen ta för oss, då kan vi förhoppningsvis utmana AIK, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors.

Två hedersamma förluster, både mot Sirius och Djurgården och det var en uppgiven känsla efter att ni blev snuvade på en straff och möjlig poäng. Hur tycker du gruppen reagerar på dom tunga förlusterna och uteblivna resultaten?

– Även om det är bittert, så är det enklare att släppa och fokusera på nästa uppgift när man känner att det var en bra prestation. Hela gruppen har reagerat bra och jämfört med en solklar förlust blir energin lite högre, och stämningen på så sätt, bättre. Självklart hade det känts bättre om man landat in lite poäng, men trots den tunga trenden resultatmässigt tycker jag känslan i gruppen är god. Sen är det inte hållbart över tid, poängen måste komma också för eller senare, men det är viktigt att vi fortsätter på den inslagna vägen och ger oss själva chansen som vi gjorde mot både Sirius och Djurgården.

Vad tar med er från Djurgårdsmatchen in i den här drabbningen?

– Jättemycket. Bland annat hur vi spelar vårt spel och hur vi står upp mot ett topplag – sen kan det givetvis bli ännu bättre. Tittar man på Djurgården så är dom oerhört konsekventa i sitt spel och duktiga på att fylla på i boxen sätta dit bollar när lägena kommer. Alla vet om att det är förbättringsområde i vårt spel, säger Solberg.

Kollar man på tabellen har ni dubbelt så många insläppta mål som Mjällby (laget närmast Degerfors i tabellen i streckstriden). Det är en för stor skillnad?

– Vi och Mjällby är byggda på lite olika sätt, men det är klart att förhållandet mellan gjorda och insläppta mål måste få en bättre balans. Vi behöver dels bli mer kliniska och försvara oss bättre, speciellt på fasta situationer. Nu har vi hamnat i alldeles för många underlägen.

I dom fem senaste omgångarna har ni legat under i halvtid efter tidiga underlägen. Är det något ni pratar om?

– Alla vet hur viktigt det första målet är och jag tycker inte det är något som behöver förstärkas. Det har alltid varit en viktig del och kommer även vara det mot AIK, men det är lika viktigt att tro på möjligheterna att vända en match. Det är inte över för att man ligger under och jag tycker vi visade styrka senast mot Djurgården när vi kom tillbaka. Däremot måste vi vara laget som sätter prägel på matcherna lite oftare och vågar vi spela vårt spel kan det hända mot AIK.

Adam Carlén avstängd – Justin Salmon är det naturliga ersättaren, men har ni fler alternativ på innermittfältspositionen?

– Ja, det har vi. Olyckligt att Adam blev avstängd, han har varit kanonbra, framförallt dom två senaste matcherna. Men vi har bra ersättare. Justin är som du nämner ett alternativ, men Jakob Andersson som kommit in har sett jättebra ut och även ”Adde” (Adhavan Rajamohan) har spelat och tränat på positionen. Vi kommer få en nykomponerad innermitt, men alla alternativ vi har tillgänliga har sett bra ut på träning.

Hur är status på övriga spelare som varit borta?

– Ferhad (Ayaz) har kunnat träna på bra och är tillbaka. Gustav Granath och Anton Kralj är inte tillgängliga och det ska mycket till att man är det tills Varbergsmatchen. Det kommer snart ett litet brejk och vi hoppas att båda ska kunna vara tillbaka efter det.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg har tagit ut en 19-mannatrupp till matchen mot AIK. Den som er ut som följande:

Alfie Whiteman, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Jakob Andersson, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Ferhad Ayaz, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal, Nikola Đurđić.